white-spots-on-baby-teeth

لکه های سفید روی دندان کودکان : علت و درمان

والدین اغلب با نگرانی در مورد لکه های سفید روی دندان های شیری کودک خود به ما مراجعه می کنند. ایجاد لکه ها یا رگه های سفید روی دندان های تازه شکل گرفته غیر معمول نیست، اما نباید آنها را نادیده گرفت. این تشکیلات عموماً به دلیل سه چیز ایجاد می شوند : علائم اولیه پوسیدگی، فلوروزیس دندانی یا هیپوپلازی مینای دندان.

1- لکه های سفید گچی روی دندان های شیری می تواند نشانه اولیه پوسیدگی دندان باشد.

دندان های شیری نرمال و سالم سفید با سطوح صاف هستند. لکه های سفید گچی روی دندان های کودک شما می تواند نشانه ای از پوسیدگی زودرس یا ضعیف شدن مینای دندان باشد. با رعایت بهداشت دهان و دندان و قرار گرفتن مناسب در معرض فلوراید موضعی، این مرحله برگشت پذیر است. اگر درمان نشود، می تواند منجر به حفره های دردناک (پوسیدگی دندان) شود. اگر متوجه لکه های سفید روی دندان های کودک خود شدید، فورا با دندانپزشک اطفال خود مشورت کنید.

لکه های سفید روی دندان کودکان

2-رگه های سفید روی دندان های کودکان می تواند نشانه فلوئوروزیس دندانی باشد.

فلوروزیس عبارت است از ایجاد رگه های سفید رنگ بر روی دندان ها در نتیجه مصرف بیش از حد فلوراید. احتمال ابتلا به فلوئوروزیس در زمانی وجود دارد که دندان‌ها هنوز در زیر لثه در حال شکل‌گیری هستند، تا حدود هشت سالگی.فلوراید از نظر علمی ثابت شده است که از دندان های ما در برابر پوسیدگی محافظت می کند و استفاده از مقدار مناسب آن هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است. این مهم است که مقدار مناسب فلوراید برای استفاده را بدانیم.طبق توصیه آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا (AAPD)، استفاده از خمیردندان فلورایددار به اندازه برنج برای کودکان کمتر از سه سال ممکن است خطر ابتلا به فلوئوروزیس را کاهش دهد. برای کودکان 3 تا 6 ساله به اندازه یک نخود استفاده کنید.

3-لکه های سفید یا حفره های روی دندان می تواند نشانه هیپوپلازی مینای دندان باشد.

هیپوپلازی مینای دندان یک وضعیت رشدی است که در حالی رخ می دهد که دندان ها هنوز در حال رشد هستند. این وضعیت منجر به مینای نازک یا ضعیف می شود که اغلب با لکه ها، شیارها یا گودال های سفید یا زرد مایل به زرد همراه است.به دلیل مینای نازک، دندان ها شکننده هستند و ممکن است به راحتی ساییده شوند. دندان های آسیب دیده ممکن است بیشتر در معرض پوسیدگی و حساسیت دندان باشند. چندین گزینه درمانی برای نقص مینای دندان در کودکان وجود دارد. به محض مشاهده علائم روی دندان کودک خود با دندانپزشک کودک خود صحبت کنید.

اینها سه علت شایع لکه های سفید روی دندان کودکان هستند. والدین عزیز، اگر متوجه این علائم شدید، وحشت نکنید. کودک خود را نزد دندانپزشک اطفال ببرید تا ارزیابی و توصیه های درمانی مناسب را دریافت کند. مانند بسیاری از موارد، مداخله زودهنگام و دریافت اطلاعات صحیح کلیدهای سلامت دهان و دندان کودک شما در دراز مدت است.

4.6/5 - (5 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند