about-mouth-cancer

۷ نکته که باید در مورد سرطان دهان بدانید

1-سرطان دهان چیست؟

سرطان دهان  می تواند در قسمت های مختلف دهان از جمله لب ها، کام، لثه ها و داخل گونه ها رخ دهد. اگر به موقع درمان نشود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

2-عوامل خطر سرطان دهان چیست؟

بزرگترین عوامل خطر شناخته شده عبارتند از: سیگار کشیدن (سیگار، پیپ یا سیگار برگ)، مصرف بیش از حد الکل، جویدن تنباکو (بدون دود) مانند فوفل، HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) و رژیم غذایی نامناسب.

سایر عواملی که ممکن است خطر را افزایش دهند عبارتند از: سیستم ایمنی ضعیف (افرادی که برای HIV یا ایدز درمان می‌شوند، افرادی که داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی خود پس از پیوند عضو مصرف می‌کنند) و افرادی که دارای بیماری‌های دهانی مانند اریتروپلاکیا و لکوپلاکیا هستند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (قرار گرفتن در معرض آفتاب و تخت‌های آفتاب) نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان لب را افزایش دهد.

3-چند نفر به سرطان دهان مبتلا هستند؟

اگرچه مطالعات نشان می دهد که این بیماری در مردان بالای 40 سال بیشتر دیده می شود، مهم است که به یاد داشته باشید که سرطان دهان تبعیض قائل نمی شود. در سراسر جهان، سالانه بیش از 450000 مورد جدید سرطان دهان کشف می شود.

4-علائم و نشانه های سرطان دهان چیست؟

  • زخم هایی که در عرض سه هفته بهبود نمی یابند
  • لکه های قرمز و سفید در دهان
  • توده ها یا تورم های غیر معمول در دهان یا ناحیه سر و گردن

علائم و نشانه های دیگری که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • یک توده، ضخیم شدن، پوسته یا ناحیه کوچک فرسایش یافته در دهان
  • مشکل در جویدن، بلع، صحبت کردن یا حرکت دادن زبان یا فک
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان های شما هنگام بستن دهان

5-آیا سرطان دهان قابل پیشگیری است؟

بهترین راه برای پیشگیری از سرطان دهان، درک عواملی است که خطر ابتلا را افزایش می دهد. داشتن یک سبک زندگی سالم، اجتناب از سیگار، مصرف بیش از حد الکل و خوردن یک رژیم غذایی مغذی – اینها عادت هایی هستند که می توانیم آنها را کنترل کنیم.

6-نقش دندانپزشک من در تشخیص زودهنگام سرطان دهان چیست؟

سرطان دهان در مراحل اولیه خود می تواند مورد توجه قرار نگیرد. ممکن است بدون درد باشد و ممکن است تظاهرات فیزیکی آشکار بسیار کمی از خود نشان دهد. به همین دلیل است که معاینات منظم دندانپزشکی بسیار مهم است. با تشخیص زودهنگام، سرطان دهان بسیار قابل درمان است.

7-در طول ویزیت، دندانپزشک دهان، لب ها، زبان و پوشش گونه های شما را بررسی می کند. دندانپزشک شما همچنین فک و گردن شما را از نظر هرگونه توده، حساسیت، تورم یا ناهنجاری معاینه می کند.

پیشگیری درمان بهتر است یک سبک زندگی سالم به کاهش خطر ابتلا به سرطان های دهان و سایر بیماری ها کمک می کند. اگر در مورد سلامت دهان و دندان خود نگرانی دارید با 02149913 تماس بگیرید.

Rate this post
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند