dental-implant-1

اقدامات لازم پس از عمل جراحی ایمپلنت دندانی

پزشک معالج شما اکنون اقدام به کاشت ایمپلنت  دندانی برای شما نموده است و در ناحیه استخوان فک شما زیر لثه سر پیچ فلزی از آلیاژ تیتانیوم به دقت قرار گرفته تا پس از اتصال کامل به استخوان فک با روکش مناسب مشابه دندان های خودتان عمل نماید و لبخند شما کامل گردد.

در این راهنما بطور خلاصه نکات و اقدامات لازمی که شما باید به رعایت آن بپردازید تا عمل کاشت ایمپلنت با موفقیت صورت گیرد ذکر شده است. پزشک معالج شما توضیحات کاملی را با شما در میان خواهند گذاشت که باید رعایت نمایید.

نکته مقدماتی

لطفا محل کاشت ایمپلنت را با زبان خود احساس و تحریک نکنید و هرگز به آن دست نزنید، حتی المقدور از آبکشی دهان و یا تف کردن در ۲۴ ساعت بعد از جراحی پرهیز نمایید. همچنین از نی جهت نوشیدن استفاده ننمایید.

خونریزی

مقدار کمی خونابه در روز اول عمل مشاهده خواهید کرد که طبیعی است در صورتیکه خون زیادی از محل جراحی خارج شد به مدت ۳ دقیقه گاز استریل را بر روی آن قرار داده تا خونریزی متوقف شود.در صورت ادامه خونریزی با پزشک خود تماس بگیرید. اگر مایل بودید خونابه دهان خود را تخلیه کنید به آرامی آن را از دهان خود خارج نمایید اما در صورت امکان قورت داده شود، یادآوری می گردد  که تف نکنید و یا دهان خود را آبکشی ننمایید.

تورم صورت

تورم پس از عمل جراحی کاملا طبیعی است. به منظور کاهش التهاب قرار دادن کیسه یا حوله محتوی یخ بر روی گونه ها  (صورت) به کاهش تورم کمک می کند. این عمل را به مدت ۸ ساعت ادامه دهید. تورم ممکن است در روزهای دوم و سوم پس از عمل به حداکثر برسد و در روزهای چهارم یا پنجم از بین برود.

در صورتیکه تورم ادامه یافت، ممکن است علائم عفونت باشد. در این صورت حتما با پزشک خود مشورت کنید. در مواردی آثار کبودی در محل تورم دیده شده که عادی است و به مرور رفع خواهد شد.

تغذیه

پس یکساعت  از عمل جراحی مایعات خنک بنوشید. از خوردن و آشامیدن مواد غذایی داغ و جویدن آدامس  تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی پرهیز کنید. خوردن غذای نرم و خنک در ۲۴ ساعت اول  الزامیست.

داروهای آنتی بیوتیک

طبق دستورالعمل پزشک معالج خود به مصرف داروهای آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از عفونت احتمالی اقدام نمایید.

بهداشت دهان

سعی کنید محل جراحی را همیشه تمیز نگه دارید.( بخصوص پس از صرف غذا)

۲۴ ساعت بعد از جراحی  در صورت نداشتن فشار خون از آب نمک یا سرم شست و شو برای شستشوی دهان استفاده فرمایید: شستشوی دهان حداقل ۴ بار در روز توصیه می گردد.

جهت رعایت بهداشت دهان حتما 24 ساعت بعد جراحی از مسواک و خمیر دندان استفاده نمایید اما دقت شود در ناحیه جراحی مسواک زدن با ظرافت انجام شود.

فعالیت بدنی

از انجام استحمام با آب گرم حداقل به مدت 24 ساعت جلوگیری نمایید.

توجه کنید که انجام تمرین ورزشی ترجیحا بین ۳ تا ۴ روز پس از عمل توصیه نمی گردد. بهتر است تا فعالیت بدنی خود را پس از عمل جراحی به حداقل برسانید.

در صورتیکه باید به تمرینات ورزشی بپردازید و در آن هنگام خونریزی یا درد رخ داد از ادامه ورزش و تحرک خودداری کنید.

دندان مصنوعی

استفاده از دست دندان و پایه دندانی متحرک برای مدت ۱۰ روز پس از عمل جراحی ممنوع است و به هیچ عنوان نباید از آن استفاده کنید و بعد از ده روز با مشورت پزشک انجام گردد .در صورتیکه احساس کردید فرایند ترمیم پس از جراحی بطور طبیعی اتفاق نمی افتد با پزشک خود مشورت کنید.

رانندگی

پس از عمل جراحی از رانندگی پرهیز نمایید. در صورتیکه از بیهوشی عمومی یا داروهای مسکن قوی استفاده کرده اید حتما کسی شما را همراهی کند.

تهوع و سرگیجه

بر اثر قورت دادن خون ممکن است احساس تهوع و سرگیجه داشته باشید. نوشیدن مایعات شیرین به رفع این مشکل کمک می کند.

بخیه

محل عمل جراحی بوسیله بخیه (قابل جذب یا غیر قابل جذب) دوخته شده است. بخیه قابل جذب بین ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل جراحی در صورت جذب نشدن باید کشیده شود و بخیه غیر قابل جذب به تشخیص جراح شما در تاریخ تعیین شده باید خارج گردد.

دخانیات

از استعمال دخانیات و مصرف الکل جدا پرهیز نمایید. کشیدن سیگار باعث مشکل اساسی در التیام و بهبود فرایند ترمیم می گردد و باعث ایجاد عفونت و ناراحتی می شود.

کلیشه OPG 

یک هفته پس از عمل جراحی بنابر توصیه پزشک معالج خود عکس رادیوگرافی OPG تهیه کنید تا در مرحله بازبینی به پزشک خود ارائه نمایید.

پزشک معالج شما با بکارگیری یکی از بهترین ایمپلنت ها و مناسب ترین تکنیکها اقدام به عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندانی نموده است. همکاری شما در تکمیل این فرایند بسیار اهمیت دارد.

جراحی سینوس

در صورت انجام جراحی  سینوس تا 48 ساعت اول جراحی  هنگام خوابیدن دو بالش زیر سر خود قرار دهید.

داخل بینی خود فوت  نفرمایید.

هنگام عطسه و سرفه کردن مراعات بفرمایید.

سرتان   تا ۲۴ ساعت اول نباید پایین گرفته شود.

از انجام فعالیت سنگین بدنی و ورزش به مدت 24 ساعت جلوگیری نمایید.

هیچ گونه ضربه نباید به سینوس ( مخصوصا برخورد قاشق) برخورد کند.

4.6/5 - (29 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

6 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند