impalnt

ایمپلنت یا کاشت دندان چیست؟

معرفی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از درمان های دندانپزشکی است. در این درمان ایمپلنت جایگزین دندان به صورت دائم می شود. انتخاب نوع ایمپلنت دندان و برآورد قیمت ایمپلنت به شرایط بیمار، وضعیت استخوان و نوع پروتز بستگی دارد. ایمپلنت دندان در بهترین شرایط مانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارد و فشار بی اندازه بر ایمپلنت دندان صحیح نیست.


انتخاب نوع ایمپلنت دندان

دندانپزشک بعد از انتخاب نوع ایمپلنت دندان و برآورد قیمت کاشت دندان با توجه به شرایط بیمار با انجام عمل جراحی، پین فلزی (Fixture) را در استخوان قرار می دهد. پروتزی که روی آن قرار می گیرد متفاوت است و ممکن است ثابت یا متحرک باشد.


قیمت ایمپلنت دندان

هزینه خدمات دندانپزشکی و قیمت ایمپلنت دندان همیشه نسبت به سایر خدمات پزشکی بیشتر بوده و علت آن نیز مسئولیت کاری بالایی که بر دوش دندانپزشک است و همچنین مواد و متریال گران قیمتی است که باید استفاده شود. از طرفی بخش زیادی از هزینه‌ای که بابت خدمات دندانپزشکی پرداخت می‌گردد صرف هزینه و مواد اولیه و متریال مصرفی می‌گردد، و اغلب خدماتی که مستلزم تخصص بالا هستند، هزینه بالایی نیز به همراه دارند. استفاده از ایمپلنت ارزان قیمت گاها می تواند خسارات جبران ناپذیری به بیمار وارد آورد.


ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان یک نوع پایه فلزی خاص از جنس تیتانیوم است که با سلول های بدن کاملا سازگار میباشد و جایگزین ثابت و دائمی به جای دندان از دست رفته، توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک قرار میگیرد و قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده، بر روی آن قرار میگیرد. بدیهی است که نوع متریال و جنس مواد آن روی قیمت ایمپلنت دندان تأثیرگذار است.


عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت


فواید و موفقیت ایمپلنت دندان


طول درمان ایمپلنت دندان


دلایل استفاده از ایمپلنت دندان و کاشت دندان

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان؛ جدیدترین روش جایگزینی دندان

ایمپلنت دندان (کاشت دندان) دوام همیـشــگی دارد.

افزایش اعتماد به نفس فرد پس از انجام ایمپلنت دندان

راحتی در تکلم و گفتار با انجام ایمپلنت دندان یا کاشت دندان

حفظ دندانهای مجاور و استخوان فک با ایمپلنت

توانایی جویدن با دندان کاشته شده همانند دندان طبیعی

زیبایی فوق العاده دندان کاشته شده در دندانهای طبیعی


میزان موفقیت ایمپلنت دندان
توصیه هایی برای انجام ایمپلنت دندان موفق

۱- پس از کاشت ایمپلنت به مدت یک روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری نمائید.

۲- شستن دهان تا ۸ ساعت بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان توصیه نمیشود.

۳- بهتر است روز بعد از جراحی کاشت دندان ، از دهان شویه استفاده گردد و بهترین محلول برای شستشوی دهان محلول کلرهگزیدین روزی ۳ مرتبه می باشد و پس از آن هر روز ، روزی یک مرتبه. ولی شستشو با نرمال سالین تا زمان کشیدن بخیه روزانه چند مرتبه انجام شود.

۴- بعد از ایمپلنت دندان آب دهان خود را قورت دهید و آن را به بیرون تخلیه نکنید. مکیدن و تف کردن باعث تشدید خونریزی میشود.


تورم بعد از کاشت ایمپلنت دندان

تورم بعد از جراحی ایمپلنت و کاشت دندان معمولی است. تورم تا ۷۲ ساعت پس از جراحی افزایش می یابد و پس از آن به تدریج کاهش می یابد و در پایان هفته اول معمولا از بین می رود. جهت کاهش تورم استفاده از کمپرس یخ پس از اتمام جراحی توصیه می شود. یخ را به مدت ۱۰ دقیقه در محل مورد نظر قرار داده و سپس ۵ دقیقه به بافت استراحت دهید. این عمل را ۴ تا ۵ ساعت ادامه دهید. همچنین جهت کاهش تورم بعد از جراحی بالاتر نگه داشتن سر نسبت به بدن در هنگام خواب توصیه می شود.


آثار کبودی و بی‌حسی لب ها بعد از ایمپلنت دندان

ایجاد کبودی و بی حسی در اطراف لب و ترشح خونابه پس از جراحی ایمپلنت دندان طبیعی است. با دیدن این موارد نگران نشوید و همچنین ممکن است دهان شما پس از جراحی تا چند روز اول به میزان قبل باز نشود.


کنترل خونریزی ایمپلنت دندان

در صورت ترشح بیش از اندازه خونابه بهترین راه برای کنترل خونریزی ایجاد فشار بر روی ناحیه جراحی توسط یک تکه گاز استریل کوچک و مرطوب شده و شستشو با سرم به مدت ۲ ساعت می باشد.


دستورات خوردن و آشامیدن بعد از عمل جراحی کاشت دندان یا ایمپلنت

* نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان پذیر است و مایعات خنک و پر انرژی برای ۲۴ ساعت اول توصیه می شود، ولی برای خوردن باید دقت داشته باشید که بی حسی اثر خود را از دست داده باشد و همچنین دقت شود که جویدن سبب باعث خونریزی و آسیب به ناحیه جراحی می شود، بنابراین بهتر است تا ۲۴ ساعت از جویدن پرهیز شود.

* در روز سوم بعد از جراحی از مسواک مخصوصی بنا به تشخیص پزشک که در صورت نیاز در اختیار شما قرار میگیرد ، استفاده کنید.



مراقبت پس از کاشت ایمپلنت


اجزا و انواع ایمپلنت دندان


ایمپلنت ارزان


چرا ایمپلنت ؟

ایمپلنت های دندانی بهترین جایگزین دندان های طبیعی انسان هستند چراکه اولا همانند ریشه دندان عمل کرده مانع تحلیل استخوان فک می شوند، و ثانیا به دلیل اینکه از داخل فک منشا می گیرند (مشابه دندان طبیعی) عمل جویدن بسیار راحت صورت می پذیرد . همچنین به دلیل اینکه ثابت در فک و دائمی قرار می گیرند مشکل در تکلم و گفتار نیز بوجود نخواهد آمد. این مزایا درست نقطه مقابل دندان های مصنوعی متحرک و همچنین بریجهای دندانی هستند. در بریج های دندانی، دندان های سالم باید تراشیده شوند تا به عنوان پایه مورد استفاده قرار گیرند که این خود نتیجه بسیار مخربی دارد. ودر دندان متحرک به علت عدم ثبات و حرکت مداوم هم در غذا خوردن و هم در جویدن دچار مشکل هستند و به مرور سبب تحلیل هرچه بیشتر استخوان فک می شوند تا جایی که دیگر امکان استفاده از ایمپلنت هم وجود ندارد.


عواقب بی توجهی به دندان از دست رفته

بی توجهی به دندان های از دست رفته سبب جا به جا شدن دندان های اطراف و مقابل ناحیه بی دندانی ، پوسیده شدن فواصل بین دندان ها، شل شدن دندان ها مجاور به علت جابه جایی و در نهایت خرابی کامل و جداشدن دندان های اطراف و تحلیل بافت استخوان فک می شود. ایمپلنت به موقع و سریع بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته می باشد.


تنها قیمت تعیین کننده نوع ایمپلنت دندان نیست

متاسفانه با توجه به تبليغات نامناسب در خصوص ايمپلنت دندان و قيمت هاي بسيار ارزان و در نهايت وسوسه كننده، بسياري از مراجعه كنندگان فقط به جهت قيمت پايين تر به مراكز نامعتبر مراجعه كرده اند و در نهايت با انجام جراحي هاي نامناسب و استفاده از ایمپلنت هاي بي كيفيت و ازران قيمت بيماران دچارمشكلات حادتر مي نمايند از اين رو شما عزيزاني كه كانديد انجام جراحی ايمپلنت هستيد در نظر داشته باشيد ، قيمت تنها يكي ازفاكتورهاي انتخاب ايمپلنت دندان ميباشد و انتخاب نوع ایمپلنت به آيتم هاي متعددي از جمله وضعيت فك بيمار ، ميزان تحليل استخوان ، وضعيت سينوس ها و در نهايت هزينه قابل قبول براي بيماربستگي دارد كه حتما بايستي با راهنمايي پزشك معتمد انجام شود چرا كه ايمپلنت هاي با كيفيت وباقيمت مناسب تر هم وجود دارد ولي متاسفانه به دليل عدم آگاهي و راهنمايي غلط اشتباه ترين گزينه انتخاب ميشود ومتاسفانه مراجعه كنندگان را دچار چالش های بزرگ مينمايند. برای دریافت توضیحات تکمیلی به صفحه ایمپلنت ارزان مراجعه نماید.


انجام ایمپلنت دندان یا بریج ؟

مسلما ایمپلنت دندان بهترین جایگزین دندان های از دست رفته می باشد . امروزه درمان بهتر از بریج جهت جایگزینی دندانهای از دست رفته استفاده از ایمپلنت دندان است و با توجه به آنکه هزینه این درمان بیشتر از بریج است ولی درمان بسیار با ارزشتری است که مورد استقبال و رضایت استفاده کنندگان آن و پزشکان سراسر دنیا قرار گرفته است و مهمترین مزیت آن این است که بدون تراشیدن دندانهای مجاور ناحیه بی دندانی ، جایگزینی دندان انجام میگیرد و مانع از دست رفتن دندانهای سالم اطراف میگردد. و از دیگر مزیت های اصلی استفاده از ایمپلنت دندان این است که مانع تحلیل لثه ناحیه بی دندانی می شود. بطور كلي ميتوان گفت حتما لازم نيست به تعداد دندان هاي از دست رفته ايمپلنت گذاشته شود و با توجه به مقررن به صرفه بودن اين روش ميتوان تعداد ايمپلنت ها را به كمك بريج كاهش داد. برای آشنایی بیشتر با بریج های دندانی به صفحه بریج دندان مراجعه نمایید. و برای دریافت اطلاعت دربازه تفاوت ایمپلنت دندان با بریج دندان به صفحه مزیت های ایمپلنت نسبت به بریج مراجعه نمایید.



تفاوت ایمپلنت تک مرحله ای و چند مرحله ای

در جراحی کاشت ایمپلنت در مرحله اول بعد از باز کردن لثه پیچ ایمپلنت دندان (فیکسچر) در استخوان فک قرار داده می شود و سپس لثه بخیه زده می شود تا جوش بخورد. و در مرحله دوم حدود سه ماه بعد باید مجددا لثه شکافته شود و هیلینگ(فرم دهنده لثه) ایمپلنت برای قرارگیری روکش دندان روی فیکسچر گذاشته و دوباره بخیه زده شود . و در آخر حدود دوهفته بعد هیلینگ خارج شده و اباتمنت که پایه اصلی روکش دندان است بسته می شود و سپس روکش دندان تحویل داده می شود. ولی در نوع تک مرحله ای این ایمپلنت ها که در این مرکز با آفر بسیار ویژه ارائه می گردد در همان جلسه کاشت ایمپلنت هیلینگ نیز بسته می شود و مرحله بعدی مستقیما مرحله آماده سازی برای روکش دندان است .بنابراین نیاز به جراحی مجدد لثه و مرحله دوم جراحی در این روش وجود ندارد.
همچنین در صورتی که استخوان فک شما مقاومت لازم را داشته باشد در این ایمپلنت ها این امکان وجود دارد که حتی بدون بخیه و از طریق پانچ کردن لثه ایمپلنت کاشته شود.


انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری

بهتر است پیش از درمان ایمپلنت سیگار را ترک کنید، چراکه باعث افزایش موفقیت درمان خواهد شد و نتایج درمان ایمپلنت را بهبود خواهد بخشید. اگرچه بیمارانی نیز هستند که با وجود مصرف روزانه سیگار تحت درمان ایمپلنت قرار گرفته اند، اما این موضوع که سیگار کشیدن مشکلات اطراف ایمپلنت دندان را افزایش می دهد قابل توجه است.حتی با وجود سیگار کشیدن می‌توان موفقیت بالای ۹۰ درصدی برای ایمپلنت در نظر گرفت، بنابراین گذاشتن ایمپلنت برای فرد سیگاری از لحاظ علمی به‌صورت مطلق اشتباه نیست، اما عواملی نظیر تعداد سیگار مصرفی طی روز، سال‌های مصرف سیگار بر میزان موقعیت ایمپلنت موثر است.


درد کاشت ایمپلنت دندان

بسیاری از کسانی که مورد جراحی کاشت ایمپلنت دندان قرار گرفته اند گفته اند که این روش درد کمی دارد. و اگر از بی حسی های موضعی مناسب نیز استفاده شود درد آن حذف خواهد شد و حتی بعضی از بیماران گفته اند که درد کاشت ایمپلنت دندان آن از درد کشیدن دندان به مراتب نیز کمتر است.


انجام پیوند استخوان برای جراحی کاشت ایمپلنت

پروتزهای نامناسب و بی توجهی به دندان های از دست رفته نقش موثری در از بین رفتن بافت استخوان فک دارند. پیوند استخوان یک راهکار فوق‌العاده برای جایگزینی بافت‌های استخوانی از دست رفته است که باعث رشد مجدد استخوان می‌شود. پیوند استخوان یک راهکار جامع و قابل پیش بینی است که کارکردهای فراوانی دارد. از پیوند استخوان جهت ایجاد یک پایه قوی برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌شود؛ این عمل، نقش موثری در جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های لثه داشته و لبخند شما را زیباتر جلوه می‌دهد. پژوهشگران، پیوند استخوان را بهترین گزینه برای بازیابی استخوان فک می‌دانند. برای کسب اطلاعات تکمیلی تر در خصوص پیوند استخوان به صفحات پیوند استخوان جراحی ایمپلنت و استفاده از پیوند استخوان برای ایمپلنت های دندانی مراجعه نمایید.



بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان

رویکردهای متفاوتی برای کاشت ایمپلنت دندان بعد از کشیدن وجود دارد .

قراردهی ایمپلنت دندان بلافاصله پس از کشیدن دندان.

قراردهی ایمپلنت مدتی پس از کشیدن دندان ها ( ۲ هفته تا ۳ ماه پس از کشیدن).

ایمپلنت کردن با تاخیر ( ۳ ماه یا بیشتر پس از کشیدن دندان)

مناسب ترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان برای فک پائین حدود دو تا سه ماه و برای فک بالا حدود چهار تا شش ماه پس از کشیدن دندان می باشد البته در مواردی که بیمار عفونت لثه و یا دیابت نداشته باشد این امکان وجود دارد که همزمان با کشیدن دندان ایمپلنت را نیز انجام داد. که البته از نظر تطابق استخوان با ایمپلنت بهترین موقع هست. برای دریافت توضیحات تکمیلی به صفحه کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان مراجعه نمایید.


درمان سینوس لیفت چیست ؟

به بالا بردن کف سینوس جهت رسیدن به ارتفاع مناسب استخوان جهت کاشت ایمپلنت دندان سینوس لیفت می گویند، که بسته به میزان از دست رفتن استخوان دو نوع سینوس لیفت باز ( Open Sinus Lift ) و سینوس لیفت بسته ( Close Sinus Lift ) تقسیم بندی می شود. برای مطالعه بیشتر به صفحه سینوس لیفت مراجعه نمایید.


آیا کاشت ایمپلنت محدودیت سنی دارد ؟

باید تا سن ۱۸ سالگی صبر کرد تا اسکلت صورت شکل کامل خود را پیدا کند در غیر این صورت ممکن است در آینده به خاطر رشد فک و صورت روکش ایمپلنت دندان کوتاه تر به نظر برسد. در بعضی موارد مثلا اگر چند ایمپلنت دندان در یک ناحیه کاشته شده باشد و پروتزی به شکل بریج روی ایمپلنت ها نصب شده باشد مقاومت بریج مانع از رشد اسکلتال در آن ناحیه میشود و بنابر این بیمار دچار دفرمتی صورت میشود ولی پس از سن ۱۸ سالگی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تا هر سنی میتوان ایمپلنت دندان انجام داد.

در سنین پایین تر برای تک دندان میشود ایمپلنت دندان انجام داد ولی باید پروتز ایمپلنت دندان بعد از ۱۸ سالگی تعویض شود تا اندازه آن با دندان های مجاور تناسب داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه همه چیز درباره ایمپلنت دندان مراجعه نمایید.


ایمپلنت فوری چیست ؟

در بعضی موارد خاص اگر شرایط استخوانی خیلی مساعد باشد میتوان بلافاصله تاج را به ریشه کاشته شده متصل کرد ولی احتمال شکست درمان تا ۲۰% افزایش می یابد. برای انجام این کار باید عرض و طول استخوان ایده آل باشد و تراکم استخوان هم به حدی باشد که بتوان ایمپلنت را با نیروی ۶۰ نیوتن بست. پروتز این ایمپلنت باید کوتاه باشد که در هنگام جویدن به فیکسچر فشار وارد نشود و نیز باید از جنس کامپوزیت یا آکریل باشد.

بهتر است ایمپلنت فوری فقط برای ۶ دندان قدامی انجام میشود که جنبه زیبایی دارند و در نواحی خلفی به خاطر افزایش فشار بهتر است که اینکار انجام نشود.

بعد از مدت پنج ماه روکش موقت با روکش اصلی تعویض میشود.


اوردنچر چیست ؟

بازسازی و جایگزینی کامل دندان های از دست رفته یک فک بوسیله جراحی کاشت تعداد اندکی ایمپلنت و در نهایت انجام پروتز متحرک را اوردنچر می گویند.


میزان موفقیت ایمپلنت دندان

موفقیت ایمپلنت دندان ۹۷% گزارش شده است، در ۳% موارد بجای پیوند استخوان بافت لثه ای به ایمپلنت دندان میچسبد و در این موارد بایستی ایمپلنت دندانی خارج شده و مجددا ایمپلنت جدید کاشته شود.

علت این پدیده وارد شدن ضربه به ایمپلنت دندان است که منجر به تکان خوردن ایمپلنت و جوش نخوردن آن به استخوان میشود. همانطور که میدانیم برای جوش خوردن استخوان باید هیچ حرکتی وجود نداشته باشد بنابراین وارد شدن فشار به ناحیه میتواند منجر به جوش نخوردن ایمپلنت دندان شود.


عوارض کاشت ایمپلنت دندان

ورم در ناحیه جراحی ایمپلنت طبیعی است، که به طور معمول پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از عمل کاشت ایمپلنت کاهش پیدا می کند و در طول ۴ الی ۵ روز آینده کاملا بر طرف می شود. برای جلوگیری از تورم غیر عادی و کاهش آن داروهای استروئیدی برای یک یا دو روز تجویز خواهد شد.

مواردی نیز پس از تحویل روکش و یا بریج (پروتز ایمپلنت) ممکن است پیش آیند که حتما باید پزشک را در جریان قرار دهید عبارتنداز : ۱- خارج شدن روکش ایمپلنت ۲- لق شدن روکش ایمپلنت ۳- شکستگی پروتز ایمپلنت ۴- شکستگی بدنه ایمپلنت


مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

در اینجا به برخی نکات مفید که برای مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت اشاره می کنیم : ۱- خودداری از مسواک زدن تا یک روز پس از جراحی کاشت ایمپلنت ۲- شستن دهان تا ۸ ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی شود. ۳- بهتر است روز بعد از جراحی، از دهان شویه استفاده گردد. ۴- آب دهان خود را قورت دهید و آن را به بیرون تخلیه نکنید. ۵- در صورت ترشح بیش از اندازه خونابه بهترین راه برای کنترل خونریزی ایجاد فشار بر روی ناحیه جراحی ست.


موارد مهم در زمان ایمپلنت دندان

۱-در زمان جراحی ایمپلنت، باید از کشیدن سیگار و نوشیدن قهوه و چای در سه روز اول پرهیز کنند، به طوری کلی استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش میدهند.

۲-داروهای تجویزی را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید.


دلایل پزشکی که مانع از کاشت ایمپلنت دندان می شود

عوارض کاشت ایمپلنت امراض حاد و مزمن مانند قلبی یا دیابت می توانند با کاشت ایمپلنت مغایرت داشته باشند. علاوه بر این پیشینه رادیو تراپی (درمان با اشعه) استخوان را شکننده ساخته و از کاشت ایمپلنت دندانی جلوگیری میکند. همچنین بیماری‌های ضعیف کننده سیستم دفاعی بدن مانند multiple sclerosis به طور کلی اجازه بهره مندی بیمار را از این عمل جراحی نمیدهد. برخی از بیماری ها مانند امراضی که با داروهای ضد لختگی خون مداوا می شوند به صورت موقت مانع این عمل جراحی می گردند و با قطع موقتی دارو امکان انجام ایمپلنت را میدهد. ولی موانع مطلق انگشت شمار می باشند و به همین سبب نیز گزارش سوابق بیماری و داروهای مصرف شده و در حال استفاده از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

Rate this post
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند