dangers-of-cavities-in-milk-teeth

خطرات پوسیدگی دندان های شیری چیست؟

دندان های شیری کودکان به محض ظاهر شدن، مستعد پوسیدگی هستند.

پوسیدگی های درمان نشده می توانند باعث عفونت، درد  شوند.

پوسیدگی (پوسیدگی یا حفره) در دندان های شیری بیش از 530 میلیون کودک را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

پوسیدگی دندان در کودکان با رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک، رژیم غذایی سالم و آموزش بهداشت دهان و دندان به والدین و مراقبان بسیار قابل پیشگیری است.

به محض رویش اولین دندان و حداکثر تا یک سالگی کودک خود را نزد دندانپزشک اطفال ببرید.

یکی از بزرگترین افسانه ها در مورد سلامت کودکان این است که دندان های شیری مهم نیستند زیرا به هر حال می افتند. بنابراین، بسیار مهم است که والدین و مراقبان در مورد تأثیر واقعی پوسیدگی در دندان های شیری آموزش ببینند.

پوسیدگی در دوران کودکی؟

پوسیدگی اولیه دوران کودکی یا ECC به عنوان وجود یک یا چند سطح دندان پوسیده، از بین رفته (به دلیل پوسیدگی) یا پر شده در هر دندان شیری در کودکان بین تولد تا 71 ماهگی تعریف می شود.

پوسیدگی دندان های شیری با کیفیت پایین زندگی مرتبط است و باعث موارد زیر می شود:

  • دندان درد، ضربه و حساسیت
  • مشکل در خوردن و تکلم
  • از دست دادن عزت نفس
  • اختلال در رشد
  • افزایش خطر شلوغی و نامرتبی دندان ها
  • افزایش خطر پوسیدگی در دندان های دائمی
  • کاهش عملکرد مدرسه
پوسیدگی دندان

علائم هشدار دهنده پوسیدگی چیست؟

پوسیدگی در مراحل اولیه خود هیچ دردی ایجاد نمی کند. ابتدا به صورت لکه های گچی سفید نزدیک به خط لثه ظاهر می شود که نشان می دهد مینای دندان شروع به شکستن می کند. بدون درمان مناسب، این لکه ها قهوه ای یا سیاه می شوند و سوراخ یا حفره در دندان ایجاد می کنند.

در مرحله بعدی، پوسیدگی بدتر می شود و حفره ها بزرگتر می شوند. کودک شما ممکن است از درد و حساسیت هنگام جویدن شکایت کند. بچه‌های کوچک‌تر که نمی‌توانند درد خود را بیان کنند، ممکن است دیگر مانند معمول غذا نخورند.

والدین برای جلوگیری از این امر چه کاری می توانند انجام دهند؟

  1. هرگز کودک خود را با شیشه در رختخواب نگذارید. اگر مجبورید، از چیزی جز آب استفاده نکنید. مایعات قندی (شیر مادر، شیر خشک یا آب میوه) در دهان جمع می شوند و دندان های کودک شما برای مدت طولانی تحت حمله اسید باکتریایی قرار می گیرند. این عامل اصلی پوسیدگی در دوران کودکی است که قبلاً به عنوان پوسیدگی دندان شیشه شیر شناخته می شد.
  2. بهداشت دهان و دندان از بدو تولد شروع می شود. لثه کودک خود را با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز بعد از شیر خوردن و قبل از خواب پاک کنید تا باکتری ها و قندهایی که می توانند باعث ایجاد حفره شوند پاک شوند.
  3. به محض رویش اولین دندان مسواک زدن را شروع کنید. برای کودکان کمتر از 3 سال از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. برای کودکان 3 تا 6 ساله، هنگام مسواک زدن، از خمیر دندان به اندازه یک نخود استفاده نکنید. حداقل دو دقیقه در روز مسواک بزنید. مسواک زدن در شب بسیار مهم است.
  4. به محض تماس دو دندان از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان کشیدن کودک خود را از سن 2 یا 3 سالگی برای ایجاد یک روال مراقبت از دهان و دندان در اوایل زندگی شروع کنید. نخ‌هایی با اشکال، رنگ‌ها و دسته‌هایی وجود دارد که مخصوص بچه‌ها طراحی شده است. به طور کلی، کودکان در سن 10 سالگی می توانند به تنهایی از نخ دندان استفاده کنند.
  5. از مصرف مکرر غذاها و نوشیدنی های حاوی قند خودداری کنید.
  • خوراکی های بین وعده های غذایی را عاقلانه انتخاب کنید. خوردن مکرر غذاها و نوشیدنی های شیرین خطر ابتلا به پوسیدگی در کودک را به دلیل تماس طولانی مدت بین قندها و باکتری های ایجاد کننده حفره روی دندان ها افزایش می دهد.
  • آب میوه را در طول وعده های غذایی سرو کنید یا اصلاً مصرف نکنید. کودکان به راحتی می توانند مقدار زیادی آب میوه بنوشند زیرا طعم خوبی دارد. با این حال، آب میوه بیش از حد در رژیم غذایی کودک شما می تواند به تغذیه نامناسب، چاقی و پوسیدگی دندان کمک کند.
  • اجازه ندهید کودکتان برای مدت طولانی از یک شیشه شیر نوزاد بنوشد. شیشه های شیر نوزاد به شیر و سایر نوشیدنی های شیرین اجازه می دهد تا در دهان جمع شوند. اگر کودک شما بین وعده های غذایی بطری یا فنجان می خواهد، آن را فقط با آب پر کنید. تا ۱۲ ماهگی کودکتان را تشویق کنید که از یک فنجان معمولی بنوشد.

به محض رویش اولین دندان و حداکثر تا یک سالگی کودک خود را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. دندانپزشک کودک شما ارزیابی خطر پوسیدگی را انجام می دهد و شما را در مورد بهداشت دهان و دندان مناسب، پیشگیری از بیماری های دهان و اطلاعات فلوراید راهنمایی می کند. معاینات روتین هر 6 ماه توصیه می شود.

5/5 - (6 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند