ezgif-7-51fd67a962

علت بوی بد دهان چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

تقریباً همه افراد در دوره ای از زندگی خود دچار بوی بد دهان یا بوی بد دهان شده اند. با این حال، برای برخی افراد، این یک نبرد روزمره است که بر روابط شخصی و کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی می گذارد.

مطالعات نشان می دهد که بوی بد دهان یک نفر از هر 4 بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، جای تعجب نیست که فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها مملو از مواد شستشو، آدامس و نعناع ساخته شده برای مبارزه با این بیماری هستند. با این حال، بسیاری از این موارد فقط به طور موقت مشکل را می پوشانند و واقعاً علت را برطرف نمی کنند.

دلایل رایج بوی بد دهان چیست؟

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

  • بیماری های دهان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه

  • خشکی دهان یا خشکی دهان

  • برخی مواد غذایی مانند پیاز، سیر و کاری

  • سیگار کشیدن یا استفاده از تنباکوی بدون دود
  • شرایط پزشکی مانند ورم لوزه، دیابت، اختلالات گوارشی، برونشیت مزمن، عفونت های بینی، گلو یا ریه ها

bad-breath-causes-2

چگونه می توان از بوی بد دهان جلوگیری کرد؟

  1. یک روال بهداشت دهان را رعایت کنید.

    به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا بقایای مواد غذایی که بین دندان ها و در امتداد خط لثه جمع می شوند خلاص شوند. باکتری های طبیعی در دهان از ذرات غذایی باقی مانده در دهان تغذیه می کنند و ترکیبات بدبو را به عنوان مواد زائد آزاد می کنند.

    فراموش نکنید که زبان خود را تمیز کنید. برای از بین بردن بقایای مواد غذایی، سلول های مرده و باکتری های ایجاد کننده بو که روی سطح زبان شما انباشته شده اند، هر روز از یک سوهان زبان استفاده کنید.

    اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، آنها را به طور منظم تمیز کنید و اگر دیگر به درستی مناسب نیستند، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

     

  2. مراقب رژیم غذایی خود باشید.

    برخی غذاها مانند پیاز، سیر و سایر ادویه ها ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. آنها حاوی ترکیبات ایجاد کننده بو هستند که پس از هضم وارد جریان خون می شوند و بعداً بازدم یا در بزاق ترشح می شوند.

    بوی بد دهان یکی از رایج ترین نشانه های پوسیدگی یا پوسیدگی دندان ها است. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و مصرف قند از جمله نوشابه و نوشیدنی های ورزشی را کاهش دهید. باکتری های ایجاد کننده حفره در دهان ما از قند تغذیه می کنند و اسیدهایی تولید می کنند که به مینای دندان حمله می کنند. مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین در طول روز منجر به حملات اسیدی مکرر می شود که مینای دندان را ضعیف کرده و منجر به پوسیدگی می شود.

     

  3. از خشکی دهان خودداری کنید.

    بزاق ما دفاع اولیه ما در برابر پوسیدگی دندان است. اسیدهای پلاک را خنثی می کند و به طور مداوم اطراف دهان و دندان های ما را شستشو می دهد، با حفره ها مبارزه می کند و به ما کمک می کند نفس خود را تازه نگه داریم.

    اگر خشکی دهان دارید، مقدار زیادی آب بنوشید و از داروهای ادرارآور مانند الکل، قهوه و نوشابه خودداری کنید. برای تحریک جریان بزاق، آدامس بدون قند بجوید.

     

  4. سیگار نکشید.

    سیگار کشیدن، قلیان و سایر محصولات تنباکو بوی نامطبوعی به جا می گذارند که در نفس شما باقی می ماند. سیگار کشیدن همچنین دهان را خشک می کند و خطر ابتلا به بیماری های لثه را که از علل شایع بوی بد دهان هستند، افزایش می دهد.

  5. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

    معاینه منظم دندانپزشکی و تمیز کردن آنها به پیشگیری از بیماری های دهان و دندان کمک می کند و قبل از بدتر شدن آنها را متوقف می کند.

    به غیر از دندان ها و لثه های شما، دندانپزشک شما پرکردگی ها، روکش ها و سایر ترمیم های شما را نیز بررسی می کند. عملکرد ضعیف یا ناموفق دندان می تواند باعث تجمع بقایای غذا شود و ممکن است شما را از تمیز کردن موثر دندان هایتان باز دارد. تاج های حجیم یا پرکردگی های شکسته می توانند حاوی باکتری های بیماری زا باشند که می توانند باعث پوسیدگی و عفونت لثه ها شوند.

     

    اگر علت هالیتوزیس در دهان باشد، دندانپزشک با شما همکاری می کند و یک برنامه درمانی ایجاد می کند که وضعیت شما را بهبود می بخشد. اگر علت سیستمیک باشد، دندانپزشک توصیه می کند که با پزشک مشورت کنید.

     

     

     

5/5 - (13 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند