tooth-abscess

درمان آبسه دندان

درمان آبسه دندان – علائم، درمان و پیشگیری

به عبارت ساده، آبسه دندان توده ای از چرک است که به دلیل عفونت باکتریایی می تواند در قسمت های مختلف دندان یا لثه ایجاد شود. اغلب به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا ترک در دندان ایجاد می شود.

آبسه می تواند در نوک ریشه دندان شما، فضای بین لثه و دندان، در لثه یا اطراف دندان عقل نهفته یا نیمه رویش یافته ایجاد شود.

آبسه دندان به خودی خود بهبود نمی یابد و از بین نمی رود. حتی اگر پاره شود، باز هم برای درمان مناسب به دندانپزشک خود نیاز خواهید داشت.

علائم آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان به خودی خود بهبود نمی یابد و از بین نمی رود و مهم است که در اسرع وقت از دندانپزشک خود کمک بگیرید.

راه های درمان آبسه دندان چیست؟

بسته به شدت عفونت و محل آبسه، دندانپزشک شما ممکن است یکی از درمان های زیر را توصیه کند:

  • برش و درناژ : دندانپزشک شما یک برش کوچک در آبسه ایجاد می کند تا چرک تخلیه شود و سپس آن ناحیه را به طور کامل تمیز می کند تا از شر عفونت خلاص شود.

  • درمان ریشه : متخصص اندودنتیست شما (متخصص کانال ریشه) پالپ عفونی را برمی دارد و آبسه را تخلیه می کند. پس از پر کردن دندان، ممکن است آن را با روکش بپوشاند تا محکم تر شود.

  • آنتی بیوتیک ها : در موارد خاصی، اگر عفونت به نواحی دیگر مانند دندان ها یا فک های مجاور گسترش یافته باشد، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک ها را توصیه کند.

  • کشیدن دندان : دندانپزشک شما همیشه توصیه می کند که دندان خود را با درمان ریشه حفظ کنید. اگر این امکان وجود ندارد، دندانپزشک شما ممکن است کشیدن را پیشنهاد کند.

اگر آبسه درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر آبسه به درستی درمان شود، معمولاً مشکلات طولانی مدت ایجاد نمی کند. با این حال، اگر درمان نشود، عفونت ممکن است به فک شما یا سایر نواحی سر و گردن شما سرایت کند. در موارد خاص، این عوارض می تواند به طور بالقوه تهدید کننده زندگی باشد.

چگونه می توان از آبسه جلوگیری کرد؟

  • بهداشت مناسب دهان : دندان های خود را دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. به طور منظم نخ دندان بکشید.

  • معاینه معمول دندانپزشکی : برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و حفظ سلامت دهان و دندان خود، هر شش ماه یکبار (یا در دفعات بیشتر طبق توصیه) به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  • تمیز کردن روتین دندان : همیشه قسمت هایی در دهان وجود دارد که نمی توانیم به تنهایی آنها را به طور کامل تمیز کنیم. تمیز کردن حرفه ای به جلوگیری از پوسیدگی و بیماری لثه کمک می کند.

  • رژیم غذایی سالم : رژیم غذایی سرشار از قند می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی را افزایش دهد. مصرف شیرینی ها، نوشابه ها و سایر نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

4.8/5 - (13 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

3 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند