childDentist

دندانپزشکی کودکان (اطفال)


واقعیت این است که یک بخش عمده دربحث دندانپزشک کودکان (اطفال) ، بهداشت دهان و دندان در کودکان است. متاسفانه بسیاری از والدین به دلیل اینکه گمان می کنند دندان‌های کودکشان شیری است و موقتی است، به آن توجه کمتری می کنند. ولی غافلند از اینکه این دندانهاست که به کودک کمک میکند که درست تغذیه کند، به صحبت کردن و لهجه و فونتیک او کمک میکند. از همه جالبتر این که فضا را برای دندانهای دایمی نگه میدارد.

دندان درآوردن کودکان

از اهمیت دندان شیری و مراقبت از کودکان گفتیم، اما از زمان رویش دندانهای شیری و دندان درآوردن کودکان نه. دندانهای شیری تقریبا از ۴ تا ۱۸ ماهگی می‌رویند. معمولا تا ۲ تا ۳ سالگی سری بیست تایی آنها تکمیل میشود. از روزی که اولین دندان کودک میروید، وظیفه والدین جهت حفاظت از دندانها در مقابل پوسیدگی آغاز میشود.

از همین زمان است که حتی المقدور باید از شیر دادن شبانه به کودکمان پرهیز کنیم. دندانهای او را بعد از هر وعده شیر خوردن بشوییم و او را با دندانپزشکی کودکان (اطفال) آشنا کنیم. از طرفی خود دندان در اوردن کودک، به تنهایی میتواند برای والدین بسیار آزاردهنده باشد. چرا که کودک در حین رویش دندان، درد و التهاب زیادی را از سر می گذراند. التهاب لثه روی دندان در حال رویش، کودک را بی تاب میکند وگاهی منجر به بی حالی و حتی تب در نوزادان میشود. ما در زنجیره دندانپزشکی زمرد معمولا به والدین توصیه میکنیم که طی مراحل دندان درآوردن کودک ، اسباب بازی های بی خطری را در دسترس کودکان قرار دهند. تا کودک ، محل رویش دندان را با آن ماساژ دهد و به این ترتیب بتواند لثه در حال خارش خود را آرام کند. گاهی نیاز به استفاده از شربت استامینوفن و یکسری تداخلات دارویی جهت برطرف کردن تب ناشی از دندان درآوردن کودک و بی حالی او ، البته تحت نظر دندانپزشک کودک ، وجود  دارد.

قطره آهن برای کودکان

متاسفانه کم خونی کودکان در کشور ما بسیار شایع است و عنصر آهن یک بخش عمده هموگلوبین خون را تشکیل می دهد. و همین بخش آهن هموگلوبین است که مسئول رساندن اکسیژن به بافتها و دور کردن دی اکسید کربن از آنهاست. بنابراین اگر مکمل آهن توسط تجویز شد به هیچ عنوان از مصرف آن برای کودکتان سر باز نزنید.

نکته مهم این است که چون بچه ها توانایی خوردن قرص را ندارند ، مکمل آهن به صورت مایع و به شکل قطره آهن برای آنها تجویز می شود. رنگ قطره آهن ، قرمز قهوه ای هست. این رنگ میتواند روی دندان کودکان و گاهی حتی لثه های آنها رنگدانه ایجاد کند. توجه کنید که گفتیم رنگدانه ناشی از قطره آهن کودک است که دندانهای کودک را سیاه می کند.

پس این تغییر رنگ، پوسیدگی نیست و بعد از قطع قطره آهن برطرف میشود.

چه کنیم که قطره آهن کودک تاثیر کمتری در تغییر رنگدندانهای او بگذارد؟

  • قطره آهن کودک را با آب پرتقال یا آب رقیق کنید. البته آب پرتقال بدلیل دارا بودن ویتامین c، جذب آهن راهم بالاتر می برد.
  • دندانهای کودک را بلافاصله بعد از مصرف قطره با یک تنظیف آغشته با کمی جوش شیرین تمیز کنید.
  • قطره آهن را ته دهان کودک بچکانید تا حتی المقدور آن را در دهان نگه ندارد.

در نهایت میتوانید از دندانپزشک کودکان بخواهید که این رنگدانه های ناشی از قطره آهن را با برساژ برایتان تمیز کند.

انتخاب دندانپزشکی کودکان (اطفال)

وقتی به اینجا میرسیم که کودک خود را جهت معاینات دوره ای نزد دندانپزشک اطفال ببریم، والدین کودک ،سرگردان میشوند که چه کنند. همه به دنبال یک دندانپزشک کودکان خوب هستند. از طرفی خود آنها هم چندان تمایلی جهت مراجعه به دندانپزشکی ندارند، چه رسد به اینکه برای درمان درد دندان کودکان دلبند خود، بخواهند آنها را به مراکزی ببرند که خود نیز تمایل چندانی به مراجعه به آنها ندارند.

مهمترین اصلی که جهت انتخاب یک دندانپزشک کودک خوب برای فرزندتان باید در نظر بگیرید، این است که محیط دندانپزشکی اطفال برای کودکان نباید ترسناک باشد. زنجیره مراکز دندانپزشکی زمرد این شرایط را به بهترین شکل برای شما فراهم کرده است. کودک شما باید با رغبت تمام وارد محیط شود. تا برای درمانهای آتی هم آمادگی مراجعه داشته باشد. از طرفی دندانپزشک کودک شما باید حاذق باشد و قابلیت برقراری ارتباط با کودک شما را داشته باشد.

طبق نظر انجمن دندانپزشکی کودکان ایران، دندانپزشک کودک باید گروههای مختلف سنی کودکان را بشناسد. نوع رفتار با آنها را بداند. واقعیت این است که دندانهای شیری، آناتومی متفاوتی از دندانهای دایمی دارند.  طبعا درمان آنها نیز متفاوت از دندان های دایمی است. پس در انتخاب دندانپزشک کودک خود بیشترین وسواس را به خرج دهید.

درمان پوسیدگی دندان کودکان

مکانیسم پوسیدگی دندان که به طور کلی یکسان است. وجود مواد قندی در دهان ، باعث تغذیه باکتریهای پوسیدگی زا شده و این باکتریها با تولید اسید ، منجر به پوسیدگی دندانها میشود. درباره ی دندان درد اطفال اشاره به این نکته ضروری است که دندانهای شیری، بر خلاف دندانهای دایمی خیلی زود به عصب میرسند. چرا که دندان کوچک است ولی پالپ (عصب دندان) وسیع است. بنابراین پوسیدگی با اندک گسترشی ، به عصب میرسد و نیاز به عصب کشی دارد.

پالپوتومی و پالپکتومی

پالپوتومی، قطع عصب موجود در ناحیه تاجی دندان است. اما در پالپکتومی ، عصب موجود در ریشه ها هم تخلیه می شود. غالبا دندان پزشک کودک شما ، گزینه دوم را برای انجام عصب کشی اطفال بر می گزیند.

روکش دندانهای کودکان اس اس کرون (SSC)

در بیشتر مواردی که دندانهای کودکان عصب کشی میشود، دندانپزشک کودکان (اطفال) روی دندان کودک روکش مخصوص که از پیش ساخته شده است و جنس آن استیل زنگ نزن هست میگذارد تا از شکست‌های احتمالی آن جلوگیری شود. شما والدین گرامی می‌توانید قبل از ویزیت کودک دلبند خود در زنجیره مراکز دندانپزشکی زمرد، از تمام مجموعه بازدید نمایید.

آبسه در دندان کودکان

یکی از علل دندان درد کودکان آبسه دندان است که به طور کلی اتفاق خطرناکی است. آبسه نشانه ایست از عفونت دهان در کودکان .به محض مشاهده آثار آبسه ، باید سریع به نزدیکترین متخصص دندانپزشک کودکان (اطفال) مراجعه کنید تا او شما را راهنمایی کند. گاهی آبسه دندان کودک ، محدود به داخل دهان اوست که در این موارد معمولا عصب کشی دندان کودک ، راه حل درمانی است. به شرطی که آبسه به جوانه دندان زیرین دست اندازی نکند. اما برای درمان آبسه دندان کودکان که وسیع بوده و صورت را هم در بر گرفته است ، دندان کودک را خارج می کنند (دندان را می کشند).

فلوراید تراپی

بهترین راه دریافت فلوراید از طریق آب مصرفی است. اما به هر حال یکی از راههای مقاوم سازی دندانها در برابر پوسیدگی، بویژه دندان های تازه رویش یافته از ۳ سال به بالا، همین فلوراید تراپی است.

ارتودنسی پیشگیرانه

وقتی یکی از دندانهای کودک خارج میشود، برای جلوگیری از بهم ریختگی دندانی کودک از روش گذاشتن فضا نگهدارنده و … استفاده می کنند. ضمن این که در حین رویش دندانهای دایمی ، دندانپزشکی کودکلن (اطفال) میتواند شما را راهنمایی کند که چه زمانی کدام دندان کودک را خارج کنید که ترتیب دندانهای دایمی او بهم نخورد و در صورت نیاز کودک شما را در زمان مناسب به متخصص ارتودنسی کودکان ارجاع خواهد داد.

فیشور سیلنت

فلوراید فقط در سطوح صاف دندان اثر می کند ولی در شیارهای دندان و فروفتگی سطح جونده دندان اثر ندارد. به همین جهت روشی برای بستن شیار بخصوص بلافاصله پس از رویش در دهان کودک وجود دارد که “فیشورسیلنت” نامیده می‌شود.

مسدود شدن این شیارها (فیشورسیلنت) با همان ماده پر کننده دندان که سفید است انجام می شود ولی خیلی آبکی و سیالیت بیشتری دارد و شیارها را لاک و مهر می کند. در نتیجه دیگر میکروب نمی‌تواند در شیار ها وارد شوند و همین‌طور مواد غذایی و شیرینی هم در آن گیر نمی کند. معمولا این درمان مختص کودکان است اما در افراد بزرگسال مستعد به پوسیدگی هم توصیه می شود. برای فیشورسیلانت دندان‌های دائمی تازه رویش یافته کودکان باید فوراً اقدام کرد.

مسواک زدن در کودکان

یکی از وظایف دندانپزشکی کودکان (اطفال) ، آموزش مسواک زدن به کودکان و راهنمایی والدین برای کمک کردن به کودک می باشد. ما در کلینیک‌های زمرد بهترین آموزش ها را در اختیار کودکان دلبند شما قرار می‌دهیم.

بیهوشی در کودکان

یکی از ترسناک ترین بخشهای دندانپزشکی کودک برای والدین، بخشی است که به آنها گفته می شود کودکتان معمولا بدلیل عدم همکاری باید تحت بیهوشی مورد درمان قرار بگیرد. این موضوع ، برای پدر و مادر که فرزند دلبندشان را جهت درمان آورده اند بسیار ناراحت کننده است. اما باید قبول کنند که غالب نوپایان به خصوص کودکان زیر ۳ سال از حداقل همکاری جهت درمان برخوردارند و واقعیت این که دندانپزشکی کودکان (اطفال) نیز برخلاف میل باطنی خود مجبور به انتخاب درمان تحت بیهوشی کودک است. از طرفی نمیتوانیم از خیر دندانهای کودکمان بگذریم چون نمیخواهیم او را به اتاق بیهوشی ببریم. مطمئن باشید که دندانپزشک کودکتان بیشترین تلاش را میکند تا با کمترین آسیب کودک شما را درمان کند.


  • نویسنده : شیرین بابایی ( مدیریت کلینیک دیبا )
  • منبع : وبسایت زنجیره مراکز دندانپزشکی زمرد
4.9/5 - (25 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند