mouth-ulcer

علت آفت دهان در کودکان

زخم دهان کودکان شامل یک شکست در پوشش مخاطی دهان یا زبان کودک است. این زخمها که با عنوان آفت دهان کودکشناخته میشود معمولا زمانی عارض میشود که کودک یا نوزاد شما خسته یا بیمار است و یا در یک شرایط پر استرس قرار گرفته است. آسیبهای فیزیکی دیگر مثل گاز گرفتن گونه یا لب و یا حتی براکتهای اورتودنسی نیز میتواند از دیگر علل آفت دهان در کودکان باشد.

انواع دیگر زخمهای شایع در دهان کودکان ، زخمهای هرپتیک یا تبخال دهانی کودکان است. این عارضه در دهان کودکان معمولا به دلیل انتقال ویروس تبخال ( هرپس سیمپلک ویروس ) از فرد مبتلا به تبخال صورت میگیرد. که به صورت زخم ژنرالیزه ( فراگیر ) کل دهان کودک را فرا میگیرد.
یکی دیگر از علل آفت دهان در کودکان یعنی آفتی که مکرر اتفاق می افتد، میتواند کمبود ویتامینهای گروه B ، روی و اسید فولیک باشد.
به هر حال آفت به طور کلی میتواند زمینه ژنتیک هم داشته باشد.

علایم آفت دهان کودکان

یک زخم گرد و سفید در پوشش داخلی دهان، روی زبان یا زیر زبان کودکان بوده که بسیار دردناک است و اگر درمان زخم زبان کودکان انجان نگیرد او را از خوردن و آشامیدن خوراکهای پر ادویه باز میدارد. بعضا کودکان از خوردن در طول دوره افت در دهان خود امتناع می کنند.

چه زمانی برای افت دهان کودک یا نوزاد خود به پزشک مراجعه کنیم ؟

۱. کودک در حال از دست دادن وزن است.
۲.تب و احساس بی حالی.
۳. وجود ضایعاتی دیگر در قسمتهای دیگر بدن .
۴. وجود خون در ادرار یا مدفوع کودک.
۵. اگر احتمال هر نوع عفونت دهانی از جمله تبخال دهان در کودکان یا عفونت قارچی مثل برفک دهان نوزادان وجود دارد.

درمان آفت دهان در کودکان

به طور کلی آفت، زخمی است که داروی خاصی ندارد و معمولا بعد از یک هفته خود به خود خوب میشود. اما به عنوان درمان خانگی آفت دهان کودک ہمیتوانید از ژلهای بی حسی موضعی روی ضایعات استفاده کنید به ویژه زمانی که کودک شما میخواهد چیزی بخورد. ضمنا اگر کودکتان به اندازه کافی بزرگ شده که بتواند با آب نمک دهانشویه کند و آن را خالی کند، این راه حل نیز بسیار کمک کننده است.

Rate this post
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند