لبخند لثه ای

لبخند لثه ای چیست و راه های درمان آن کدام است؟

لبخندزدن، چوب جادویی است که می‌تواند چهره شما را چندین درجه، زیباتر کند؛ اما اگر لبخند شما به‌خاطر نمایان‌شدن بیش‌ازحد لثه‌هایتان، تحت‌تاثیر قرار گرفته باشد، چطور؟ در این حالت ممکن است افراد از خندیدن خود، احساس شرم و نارضایتی داشته باشند. وقتش رسیده است بدانید که شما تنها نیستید! لبخند لثه ای مشکلی رایج است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با آن مواجه هستند. خبر خوب این است که راه‌های مختلفی برای درمان این معضل ساده، اما آزاردهنده وجود دارد که می‌توانید در مراکز زنجیره دندانپزشکی زمرد، یک‌بار برای همیشه از این نوع لبخند، خداحافظی کنید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا از صفرتاصد لبخند لثه ای و راه‌های درمان آن مطلع شوید!

لبخند لثه‌ای چیست؟

به زبان ساده،‌ وقتی شروع به لبخندزدن می‌کنید و مقدار نامناسبی از لثه‌های ردیف دندان‌های بالا نمایان می‌شود، این عارضه رخ داده است. این موضوع می‌تواند بسته به سلیقه افراد، طبیعی یا آزاردهنده به حساب بیاید؛ اما معمولاً اگر بیش‌از ۲ میلی‌متر از لثه در معرض دید قرار بگیرد، این حالت را می‌توان به‌عنوان لبخند لثه ای،‌ معرفی کرد. 

شناسایی و تشخیص لبخند لثه ای

برای اینکه بتوانید چنین لبخندی را تشخیص دهید، بهتر است پیش از هر اقدامی به دندانپزشک متخصص یا جراح فک و دهان و صورت، مراجعه کنید و با بررسی‌های تخصصی و علمی با این چالش کوچک، روبه‌رو شوید؛ اما در صورت لزوم می‌توانید با بررسی این چند مورد نیز به شناسایی و تشخیص نسبتاً صحیحی دست پیدا کنید:

میزان نمایان‌شدن لثه‌ها

دقت کنید که اگر به‌هنگام لبخند، بیش‌از ۲ میلی‌تر از لثه‌هایتان مشخص می‌شود، ممکن است دچار این چالش باشید. البته مشاهده کمتر از ۴ میلی‌متر، مشکل خفیف به حساب می‌آید. ۴ تا ۶ میلی‌تر را مشکل متوسط و بیش‌از ۶ میلی‌متر را نوع حاد می‌دانند؛ بنابراین بهتر است با بررسی مقدار نمایان‌شدن این عضو از دهان، میزان شدت و ضعف این مشکل را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید با دید بازتری برای درمان، اقدام کنید.

نسبت لثه به دندان

اگر لثه‌ها بیش‌ازحد، دندان‌ها را بپوشانند، ممکن است باعث ایجاد چنین لبخندی در چهره شما بشود؛ یعنی دندان‌ها به‌طور کامل از لثه بیرون نیامده باشند یا به‌دلیل سایش،‌ کوتاه شده باشند می‌توانید مشاهده کنید که نسبت این عضو به دندان در لبخندهای شما، بیشتر از حالت نرمال است.

شکل لبخند

با مقایسه لبخندهای مختلف، مقدار مشخص‌شدن لثه خود را تشخیص دهید. اگر هنگام لبخند، تصویر غیرطبیعی از خنده خود در ذهن دارید، ممکن است بهGummy smile دچار باشید.

لیفت لثه

علل ایجاد لبخند لثه‌ای

این معضل کلافه‌کننده، افراد را دچار احساس ناکامی در لبخندهایشان می‌کند. لبخندی که مایه صمیمیت و اعتماد به نفس است، با ناهنجاری لبخند لثه ای، تبدیل به احساسی ناخوشایند و منفی در انسان‌ها می‌شود. ۲ علت اساسی می‌تواند در بروز این عارضه نقش داشته باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

در بسیاری از مشکلات فیزیکی، تأثیر ژن به‌طور جدی احساس می‌شود. این معضل دندانپزشکی نیز از آن دسته مسائلی است که در بسیاری اوقات، به‌خاطر عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی به‌وجود می‌آید؛ اما این عامل، چطور بر ایجاد چنین ناهنجاری‌ای اثر می‌گذارد؟

  • کوتاهی دندان‌ها: در برخی افراد، دندان‌ها به‌طور ژنتیکی کوتاه‌تر از حد معمول هستند. این موضوع باعث می‌شود که دندان‌ها با کاهش رشد غیرطبیعی مواجه باشند و درصد بالاتری از لبخند فرد به این بخش اختصاص داده شود.
  • رشد لثه: این عضو کوچک در حدود ۱۰ درصد افراد، به‌طور ژنتیکی تمایل به رشد بیش‌ازحد معمول دارد. این عارضه می‌تواند باعث ایجاد لبخندهای لثه‌ ای خفیف، متوسط یا حاد در آن‌ها شود.
  • بالابودن خط لب: حتماً شما نیز با کسانی مواجه شده‌اید که خط لبشان به‌طور طبیعی بالا است؛ به این معنی که عضلات لب بالایی هنگام لبخندزدن بیش‌ازحد بالا می‌رود و مقدار زیادی از لثه‌ها را مشخص می‌کند. این مسئله به ژنتیک و عوامل فیزیولوژیکی مربوط است و عملکرد عضلات لب و دهان این افراد، منجر به ایجاد چنین لبخندی می‌شود.
  • ناهنجاری‌های فک و صورت: ناهنجاری‌هایی مانند پیش‌آمدگی فک پایین یا عقب‌رفتگی فک پایین می‌تواند باعث مشخص‌شدن بخش زیادی از لثه در هنگام لبخندزدن شود که فاکتوری فیزیولوژیکی در چهره انسان‌ها به حساب می‌آید.

عوامل محیطی و رفتاری

عامل مهم دیگری که علاوه‌بر ژنتیک و دلایل ناخودآگاه، می‌تواند در بروز این معضل، نقش داشته باشد، مسئله محیط و رفتار روتین است. لیست زیر را چک کنید و با عوامل محیطی و رفتاری موثر در لبخند لثه ای آشنا شوید:

  • عادت‌های غلط روتین: عاداتی مانند جویدن دائمی ناخن می‌تواند باعث فشار مداوم و بیش‌از اندازه به اعضای داخلی دهان شما شود و به‌مرور زمان، لبخند شما را از شکل نرمال خود خارج کند. همچنین استفاده از خلال دندان به‌صورت نامناسب باعث تحلیل‌رفتن لثه‌ها و بروز مشکلاتی در لبخندتان می‌شود. علاوه‌بر همه این‌ها، دندان‌قروچه نیز به‌عنوان عادتی که شما را با کوتاهی دندان روبه‌رو می‌کند، جایگاه مهمی را در این لیست به خود اختصاص داده است.
  • بیماری‌های مرتبط: بیماری‌های خاص لثه‌ای استخوان فک را دچار تغییر می‌کند و شما را با عارضه موردنظر مواجه می‌سازد.
  • مصرف برخی داروها: خوردن افراطی داروهایی مانند قرص‌های ضدبارداری، با سازوکاری که در بدن شما ایجاد می‌کند، به‌مرور زمان باعث افزایش حجم لثه‌هایتان می‌شود.
  • استفاده از دخانیات: استعمال سیگار و سایر دخانیات، وضعیت لبخند شما را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

گزینه‌های درمانی

درست است که با وجود لبخندی ناخوشایند، روابط اجتماعی و اعتماد به نفس شما دچار خلل می‌شود؛ اما دانش و تخصص دندانپزشکی در دنیای پرجنب‌وجوش امروزی، گزینه‌های درمانی متعددی را برای این عارضه، پیش‌ روی بیماران و زیباجویان، قرار داده است. آماده‌اید تا با انواع راه‌حل‌های درمانی برای رفع این چالش، آشنا شوید؟

لیفت لثه و درمان لبخند لثه ای

اگر برای شما هم سوال است که آیا لیفت می‌تواند چنین مشکل کلافه‌کننده‌ای را برطرف کند؟ باید بگوییم که بله! تغییر موقعیت لثه یک روش جراحی ساده برای درمان این مسئله است. در این روش، جراح دندانپزشک پس‌از انجام معاینات لازم، اقدام به برداشتن بافت اضافی این عضو از روی دندان می‌کند و کانتورینگ یا لیفت را رقم می‌زند تا لبخندی بی‌نقص را تجربه کنید.

جراحی لیفت لثه

درمان ارتودنسی دندان

انجام اورتودنسی باعث اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک می‌شود و طی زمان مشخصی، مسئله لبخند شما را حل می‌کند. در این روش با استفاده از براکت‌ها و سیم‌های مخصوصی، دندان‌ها را فیکس می‌کنند تا به‌آرامی جابه‌جا شوند و در موقعیت صحیح خود روی لثه و فک قرار گیرند. این روش در بسیاری از موارد، باعث بلند‌ترشدن دندان و اصلاح ناهنجاری‌های فک و عضله لب می‌شود و به‌عنوان درمانی دائمی و حرفه‌ای، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای صاحبان لبخند لثه ای به‌شمار می‌رود.

ونیر و روکش دندان 

ونیرها پوسته‌های نازکی از جنس کامپوزیت یا سرامیک هستند که به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند و می‌توانند روش مناسبی برای بلندترکردن دندان و کمتر نمایان‌شدن لثه‌ها باشند. همچنین روکش‌های نیز به‌همین شکل استفاده می‌شوند و تمام سطح دندان‌ها را می‌پوشانند. این روش‌های زیبایی، در مدت‌زمان بسیار کوتاهی اعمال می‌شوند و می‌توانند به‌سرعت و ظرافت، لبخندی ایدئال را به شما هدیه کنند.

جراحی افزایش طول تاج دندان

یکی از راه‌حل‌های تخصصی برای درمان این ناهنجاری، جراحی افزایش طول تاج دندان است. در این راهکار، جراح بخش اضافی را برداشته و خط لثه را به سطح خود می‌آورد. با این کار، دندان‌ها بلندتر به‌نظر می‌رسند، تناسب بین اجزای دهان شما برقرار می‌شود و با افزایش طول تاج دندان، می‌توانید لبخندی جذاب را تجربه کنید. علاوه‌بر این، پس‌از این جراحی،‌ امکان انجام روکش یا سایر خدمات زیبایی دندان‌ها نیز برای شما فراهم می‌شود.

جراحی لب 

درمانی امن برای کاهش دیده‌شدن لثه به‌هنگام خنده، جراحی لب است. در این نوع درمان، پزشک متخصص، کشش عضلانی ماهیچه‌های لب بالا را محدود و کوتاه می‌کند و در نتیجه به‌هنگام لبخند، بخش کمتری از لثه‌ها نمایش داده می‌شوند. گفتنی است که برای انجام جراحی‌های معرفی‌شده، پیشنهاد می‌شود که ابتدا سیستم ایمنی بدن خود را چکاپ کنید و سپس اقدامات لازم برای عمل زیبایی را انجام دهید. در حقیقت بهتر است که طبق مشورت پزشک و با احتیاط بیشتری از روش‌های جراحی بهره ببرید.

اصلاح لبخند لثه

لیزر درمانی

به تکنولوژی روز، خوش‌‌آمد بگویید! لیزردرمانی یکی از روش‌هایی است که نسبت به سایر روش‌های درمانی لبخند لثه ای، راه‌حلی جدیدتر و کم‌دردسرتر، شناخته می‌شود. در این شیوه، دندانپزشک با استفاده از لیزر برای برداشتن بخش اضافی این عضو و اصلاح خط لبخند اقدام می‌کند. با این تغییر شکل، طول دندان‌های شما افزایش پیدا خواهد کرد و هرگونه بافت اضافی لثه از بین خواهد رفت. نگران دردهای خفیف لیزری نباشید! استفاده از یک بی‌حسی موضعی برای رهایی از هرگونه احساس درد، کاری است که اغلب پزشکان خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند.

ژنژیوکتومی

ژنژیوکتومی که به جراحی لثه نیز معروف است، راهکاری برای برداشتن قسمت‌های اضافی این عضو پرچالش به حساب می‌آید. این شیوه از درمان می‌تواند روی یک یا چند دندان انجام شود تا خط لثه به‌صورت یکنواخت دیده شود، تقارن آن حفظ شود و لبخندی دلپذیرتر در چهره شما ایجاد شود.

فواید اصلاح خط لثه چیست؟

اصلاح خط لثه که شامل روش های متعدد درمانی و زیبایی می‌شود، مزایای بسیاری برای افراد دارد:

  • ایجاد لبخندی جذاب: این اقدام می‌تواند با ابلابردن خط لثه، اصلاح ناهمواری‌های آن و ایجاد خطی یکدست، لبخندی جذاب‌تر و درخشنده‌تر برای شما به ارمغان بیاورد
  • افزایش اعتمادبهنفس: با خلق خنده‌ای درخشان و صورتی شاداب، روابط اجتماعی شما بهبود می‌یابد و اعتمادبه‌نفستان تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.
  • بهبود بهداشت دهان و دندان: این فرایند می‌تواند رسیدگی به بهداشت دهان و دندان را برای شما آسان‌تر کند؛ چراکه امکان تولید و تجمع پلاک در زیر لثه و روی دندان‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه احتمال ابتلا به التهاب و ورم کمتر می‌شود.
  • جلوگیری از تحلیل: چنین اصلاحی می‌تواند از تحلیل‌رفتن لثه‌ها و ازدست‌رفتن دندان‌ها در بلندمدت جلوگیری کند.
قبل و بعد از لیفت لثه

برای درمان لبخند لثه ای به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

برای درمان این ناهنجاری ناراحت‌کننده، می‌توانید به متخصصان زیر مراجعه کنید:

  • دندان‌پزشک عمومی: اولین قدم برای درمان چنین مسئله‌ای، مراجعه به دندان‌پزشک عمومی است. این پزشک با معاینه شما، علت عارضه را تشخیص می‌دهد و سپس شما را به متخصص مناسب، ارجاع می‌دهد.
  • متخصص اورتودنسی: اگر دلیل این ناهنجاری، نامرتبی‌ها و جلوبودن دندان‌هایتان باشد، باید به متخصص اورتودنسی مراجعه کنید. این فرد با براکت‌ها و سیم‌های مخصوص، معضل لبخند شما را حل می‌کند و چهره‌ای جدید و دلخواه را به شما تحویل می‌دهد.
  • جراح دهان و فک و صورت: اگر لبخند لثه ای شما به‌دلیل رشد بیش‌ازحد آن یا بالابودن خط لب باشد، باید به سراغ جراح دهان و فک و صورت بروید. این جراحان با روش‌های درمانی ویژه‌ای خط لب شما را اصلاح می‌کنند.
  • متخصص پریودنتیکس: در حقیقت دندان‌پزشکانی که دوره تخصصی پرودانتیکس را گذرانده باشند، پریودنتسیت یا متخصص جراحی لثه، به شمار می‌روند. اگر مشکل شما در زمینه بیماری‌های مربوط به این بخش از دهان است، به این متخصص مراجعه کنید.
لبخند لثه ای

سخن پایانی

چهره‌های دلنشین و به‌یادماندنی، معمولاً با حس‌وحال لبخندشان شناخته می‌شوند. برای همین است که اگر به‌خاطر پیدابودن بیش‌ازحد لثه‌هایتان، لبخندی رضایت‌بخش ندارید و احساس مثبتی از چهره خندان خود نمی‌گیرید، می‌توانید با مراجعه به زنجیره مراکز دندانپزشکی زمرد، روش‌های درمانی حرفه‌ای را پیگیری کنید و زیر نظر ماهرترین متخصصین این حوزه، لبخندی دلچسب و دوست‌داشتنی برای خود بسازید!

5/5 - (3 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند