children-dental-emergency

موارد اورژانسی دندانپزشکی در کودکان: آنچه والدین باید بدانند

موارد اورژانسی دندانپزشکی می تواند واقعا ترسناک باشد، حتی به میزان بیشتر در زمانی که کودکان کوچک ما درگیر این موارد باشند. در این مقاله، ما به رایج ترین موارد اورژانسی دندانپزشکی در کودکان و نحوه ی برخورد با آن  می پردازیم.

به عنوان والدین، اقدام سریع و دانستن اینکه دقیقاً چه کاری باید انجام دهید، شانس شما را برای حفظ دندان کودک و بازگرداندن سلامت کامل دهان و دندان فرزندتان افزایش می دهد.

اگر دندان شیری کودک شما کنده شد چه باید کرد؟

فوراً با دندانپزشک اطفال تماس بگیرید. به دلیل آسیب احتمالی به دندان دائمی در حال رشد در زیر لثه، دندان شیر کودک خود را عقب نکشید یا دوباره آن را نکارید.

اگر دندان دائمی کودکتان کنده شد چه باید کرد؟

دندان را پیدا کنید و با دقت به آن دست بزنید. آن را از تاج (سطح جونده) بردارید و به ریشه دندان دست نزنید.

از آب برای شستشوی ملایم هرگونه آلودگی استفاده کنید. دندان را با صابون یا مواد شیمیایی تمیز نکنید. دندان را در دستمال یا پارچه نپیچید.

در صورت امکان، دندان را فوراً در جای خود  قرار دهید. به آرامی دندان را با انگشت خود در جای خود نگه دارید. اگر نمی‌توانید آن را به محل اولیه برگردانید، دندان را در ظرف تمیزی به همراه شیر سرد یا بزاق قرار دهید.

فوراً با دندانپزشک کودک خود تماس بگیرید. پاسخ سریع به شما شانس بیشتری برای نجات دندان دائمی کودکتان می دهد.

اگر دندان کودک شما ترک خورده یا شکسته است چه باید کرد؟

با دندانپزشک اطفال خود تماس بگیرید. دهان کودک خود را با آب بشویید. در صورت وجود تورم یا اگر لب ها آسیب دیده اند، از کمپرس سرد استفاده کنید. اگر می توانید قطعه دندان شکسته را پیدا کنید، آن را با خود نزد دندانپزشک بیاورید.

اگر کودکتان دندان درد داشت چه باید کرد؟

دندان درد می تواند ناشی از پوسیدگی دندان، عفونت، ضربه، شل شدن پرکردگی یا دندان های در حال ظهور باشد. اگر کودک شما از پوسیدگی دندان شکایت دارد، فوراً با دندانپزشک اطفال خود تماس بگیرید. تسکین دندان درد اغلب بدون مراجعه به دندانپزشک دشوار است.

در حالی که منتظر قرار ملاقات خود هستید، دهان کودک خود را با آب بشویید و برای تسکین درد از کمپرس سرد استفاده کنید. آسپرین را روی دندان درد کودکتان نریزید. داروهای ضد درد کودکان بدون نسخه (با توجه به سن و وزن کودک شما دوز مصرف می شود) ممکن است به کاهش درد کمک کند.

آسپرین را روی دندان درد کودکتان نریزید. داروهای ضد درد کودکان بدون نسخه (با توجه به سن و وزن کودک شما دوز مصرف می شود) ممکن است به کاهش درد کمک کند.

چگونه از ایجاد موارد اورژانسی دندانپزشکی در خانه جلوگیری کنیم؟

  • حوادث دندانی ممکن است اتفاق بیفتد اما راه هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد.
  • اجازه ندهید فرزندتان با وسایلی مانند مداد، شیشه یا مسواک در دهان بدود.
  • برای محافظت از کودکان در برابر افتادن هایی که می تواند به دندان های آنها آسیب برساند، مناطق خطرناک را مسدود کنید.
  • هنگام ورزش، مطمئن شوید که کودک از محافظ دهان خود استفاده می کند.
  • به کودک خود آموزش دهید که هرگز از دندان های خود به عنوان ابزاری برای باز کردن یا بریدن اشیا استفاده نکند.
  • از دادن آب نبات های سفت یا تنقلات به کودکان خود که باعث ترک خوردن دندان می شود خودداری کنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه بسیار مهم است. مانند بزرگسالان، کودکان باید روزی یک بار نخ دندان بکشند و دندان های خود را دو بار در روز به مدت دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنند. والدین باید تا حدود 7 یا 8 سالگی بر مسواک زدن کودک خود نظارت داشته باشند. حتماً حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • معاینات منظم برای اطمینان از سلامت دندان ها و لثه های کودک و جلوگیری از مشکلات دندانی در آینده مهم است.

درمان اورژانسی دندانپزشکی در زنجیره مراکز دندانپزشکی (زمرد)

دندانپزشک متخصص اطفال ما همیشه برای رسیدگی به نیازهای بیمار کودک در دسترس می باشند. برای رزرو نوبت فوری دندانپزشکی خود با شماره 49913 تماس بگیرید یا بر روی اینجا کلیک کنید.

References:
5/5 - (2 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند