بی دندانی

عوارض بی دندانی و راه‌حل‌های آن

یکی از قوی‌ترین سلاح‌هایی که می‌توانید با آن زیبایی چهره‌تان را صدچندان کنید، داشتن دندان‌هایی سالم و کامل است. فکرش را بکنید که وجود یک لبخند با دندان‌هایی ازبین‌رفته یا دهانی خالی، تا چه اندازه شما را خلع سلاح می‌کند. کافی است با عوارض بی دندانی آشنا شوید و بعد از شناختن راه‌های درمانی آن، دندان‌های مرواریدی خود را به دست آورید. اگر نگران این عوارض هستید یا این روزها دارید با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بتوانید مجدداً به لبخند سفید و زیبای خود مجهز شوید!

قبل و بعد قراردادن دندان

مهم‌ترین عوارض بی دندانی

دندان‌ها ممکن است در اثر افزایش سن، تصادف، مشکلات ژنتیکی، عفونت‌های لثه، بیماری‌های خاص، شکستگی در ورزش و… از بین برود. این اتفاق غم‌انگیز می‌تواند ساده‌ترین کارهای روزمره را برای افراد تبدیل به کارهایی طاقت‌فرسا بکند؛ اما مسئله اینجاست که چرا باید بی‌دندانی را جدی‌تر گرفت؟ مهم‌ترین عوارض این اتفاق چیست و فردی که به چنین مشکلی برمی‌خورد، با چه مسائلی روبه‌رو می‌شود؟

کاهش زیبایی

راستش را بخواهید لبخند درست‌وحسابی، دریچه ورود به قلب آدم‌هاست. افرادی با دندان‌های کامل،‌ هنگام صحبت‌کردن یا خندیدن، می‌توانند تأثیر فوق‌العاده‌ای روی اطرافیان‌شان بگذارند. لبخند و حرف‌زدن بدون دندان می‌تواند روی زیبایی چهره اثر منفی بگذارد و اعتمادبه‌نفس افراد را در موقعیت‌های اجتماعی به خطر می‌اندازد. پایین‌آمدن اعتماد‌به‌نفس در کنار مشکل در برقراری ارتباط کلامی با افراد، اوضاع را برای کسانی که از عوارض بی دندانی رنج می‌برند، وخیم‌تر می‌کند.

تحلیل استخوان فک

دندان‌های نقش پررنگ و مهمی در حفظ سلامت استخوان فک دارند. این مروارید‌های ارزشمند، مثل تکیه‌گاهی برای استخوان فک عمل می‌کنند و جلوی تحلیل آن را می‌گیرند. همین است که اگر دندان‌های خود را از دست بدهید، این تکیه‌گاه محکم از بین می‌رود و استخوان فک شروع می‌کند به تحلیل‌رفتن! سرعت تحلیل فک به عواملی مانند سن، تعداد دندان‌های ازدست‌رفته و بیماری‌های زمینه‌ای فرد بستگی دارد.

جابه‌جایی دندان‌ها

دندان‌ها در یک راستا قرار گرفته‌اند تا به همدیگر تکیه بدهند و در جای خود ثابت بمانند. وقتی چندین و چند دندان‌ در دهان‌تان از بین می‌رود، جای خالی زیادی روی لثه‌ شما ایجاد می‌شود و دندان‌های باقی‌مانده‌ شروع به جابه‌جایی و حرکت می‌کنند. البته گفتن ندارد که این حرکت، بسیار کند است و شما در طول زمان طولانی، متوجه این جابه‌جایی‌ها می‌شوید.

ناهنجاری اکلوژن

ناهنجاری اکلوژن، نحوه قرارگیری نامناسب دندان‌های فک بالا و پایین روی همدیگر است. این موضوع می‌تواند عوارض مختلفی مثل مشکلات جویدن غذا، خطرهای عفونت دهان و دندان، دردهای سر و گردن و ماهیچه فک، ساییدگی دندان‌های باقی‌مانده، تغییر در ظاهر صورت، اختلال در گفتار و … به‌دنبال داشته باشد.

پیر نشان‌دادن چهره

نقش دندان‌ها را در شکل‌دهی به صورت خود، دست‌کم نگیرید. دندان‌ها به نگه‌داشتن لب‌ها و گونه‌ها در جای خود کمک می‌کنند و بدون آن‌ها، عضلات صورت شروع به ضعیف‌شدن می‌کنند. این موضوع می‌تواند ساختار صورت شما را دچار تغییر و تحولاتی مثل چین‌وچروک و افتادگی بکند ؛ پس عوارض بی دندانی توجه کنید که چهره شاداب و متناسب با سن شما را تبدیل به صورتی پیر و فرسوده نکند.

سختی گفتار

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما دندان‌ها در تولید صدا و تلفظ حروف، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. بعد از بی‌دندان‌شدن، تلفظ صحیح حروف در افراد دچار مشکل می‌شود و همین اتفاق، باعث می‌شود که گفتار شما نامفهوم شود. فکرش را بکنید بدون دندان، حتی نمی‌شود درست و واضح سخن گفت.

غذا خوردن سخت از عوارض بی‌ دندانی

یکی از مهم‌ترین وظایف دندان‌ها، خردکردن و له‌کردن کامل مواد غذایی مختلف است تا بدن بتواند آن را به‌راحتی هضم کند. طبیعی است که اگر تعدادی از دندان‌ها یا کل آن را از دست بدهید، نمی‌توانید غذاها را کامل بجوید و همین امر، اوضاع گوارشتان را به هم می‌ریزد و شرایط برای معده و روده‌هایتان دشوار می‌شود.

مشکلات روانی

راستش را بخواهید ازدست‌دادن زیبایی چهره، ناتوانی در تکلم درست، ایجاد مشکلات گوارشی و اضطراب در لبخندزدن باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی مانند عدم اعتماد‌به‌نفس و افسردگی می‌شود. منزوی‌شدن و دوری از اجتماع یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند جزء عوارض بی دندانی به حساب بیاید.

گودشدن گونه‌ها

دندان‌ها مثل یک قاب برای صورت عمل می‌کنند. اگر دندان خود را از دست بدهید، گونه‌ها به حالت افتاده در می‌آیند و به‌مرورزمان، کم‌کم فرورفتگی را در گونه خود احساس می‌کنید. علاوه‌براین، فرم لب‌ها نیز از شکل همیشگی خود خارج می‌شود.

بیماری‌های لثه

ازدست‌رفتن دندان‌ها ممکن است عوارض عجیبی مثل بیماری‌های لثه را به‌همراه بیاورد. یکی از عوارض بی دندانی این است که لثه شما می‌تواند به‌راحتی تحریک شود و علائمی مانند تورم و عفونت لثه به‌سراغ شما بیاید.

بیماری لثه

روش‌های درمان بی‌‌دندانی

اگر برای دندان‌هایتان اتفاقی افتاد و دچار بی‌دندانی شده‌اید، وحشت نکنید! این عارضه از آن دسته مواردی است که راه‌حل دارد! کافی است به یک مرکز تخصصی مانند زنجیره مراکز دندانپزشکی زمرد مراجعه و طبق نظر دندان‌پزشک حرفه‌ای، یکی از این روش‌ها را متناسب با شرایط و بودجه خود انتخاب کنید:

پروتز پارسیل

پروتز پارسیل یک مدل دندان مصنوعی است که فقط بعضی از دندان‌های فک بالا یا پایین را جایگزین می‌کند؛ یعنی اگر بیشتر دندان‌هایتان سالم و پابرجا هستند و فقط چند دندان‌تان ازدست‌رفته است، متخصصان این روش را به شما پیشنهاد می‌کنند. این پروتزها با پایه‌های فلز یا رزین، محکم روی لثه شما ثابت می‌شوند و ظاهر طبیعی و زیبایی که دارند، به شما در ساختن لبخند همیشگی‌تان کمک می‌کند. این کار عملکرد جویدن را هم برای شما مثل روز اول، راحت می‌کند. البته گفتنی است که هزینه مناسب این روش درمانی نیز از بهترین ویژگی‌های آن است.

پروتز پارسیل

اوردنچر برای فرار از عوارض بی دندانی!

اوردنچر یک روش عالی برای درمان بی‌دندانی است؛ چیزی مابین دندان مصنوعی و ایمپلنت! در این روش دندان‌پزشک تمام دندان‌های فک را یک‌جا با جراحی روی استخوان فک می‌کارد. اوردنچر استخوان فک را تقویت می‌کند، دندان‌های کامل و بی‌نقصی به شما هدیه می‌دهد و مشکلات جویدن را برایتان حل می‌کند. این روش درمانی قیمت نسبتاً بالاتری دارد و با انتخاب اوردنچر، طبیعتاً عمر طولانی و ماندگارتری را برای دندان‌های جدیدتان تجربه می‌کنید.

اوردنچر دندان

ایمپلنت

در ایمپلنت می‌توانید با بهترین هزینه و کمترین زمان، دندان‌های افتاده خود را جایگزین کنید. هر کدام از دندان‌هایتان از بین رفت، به متخصص مراجعه کنید تا دندان هم‌رنگ و مناسب فک شما را روی آن جاگذاری کند. ایمپلنت برای افرادی که استخوان فک سالمی دارند، به بیماری‌هایی مانند دیابت مبتلا نیستند و بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنند، راهکار مناسبی است. در این روش قرص‌ومحکم، پزشک ابتدا پایه فلزی ایمپلنت را روی فک شما می‌کارد و سپس آن دندانی که ازدست‌رفته را به شکل مصنوعی می‌سازد و روی آن پایه فلزی قرار می‌دهد. اینجاست که شما دندانی محکم و لبخندی طبیعی به دست می‌آورید.

بریج دندان

بریج یا پل دندان راهکاری است که برای استفاده از آن باید دو دندان سالم در دو طرف فضای خالیِ دندان ازدست‌رفته داشته باشید. در این روش، دندان مصنوعی به کمک دو دندان در طرفین فیکس می‌شود. یادتان باشد که اگر یکی از دندان‌های کناری دچار آسیب شود، کل درمان به مشکل برمی‌خورد و باید بروید سراغ یک روش دیگر!

بریج دندان

پروتزهای مصنوعی

پروتز مصنوعی یا همان دندان مصنوعی روش معروفی است که بیشتر افراد سالمند از آن استفاده می‌کنند. جوانان معمولاً ترجیح می‌دهند تا از روش‌های مدرن‌تری استفاده کنند که به صورت ثابت روی فک و لثه‌شان فیکس می‌شود و این روش متحرک، انتخاب مناسبی برای کهنسالانی است که مشکلی با درآوردن دندان مصنوعی به هنگام خواب ندارند و می‌توانند با همین پروتزها، عوارض بی دندانی را برای خودشان رفع کنند.

دست دندان

ماندگاری کدام روش درمانی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته بیشتر است؟

تحقیقات نشان داده است که روش ایمپلنت بیشتر از ۲۰ سال ماندگاری دارد. بریج حدود ۱۵ سال دوام می‌آورد و دندان مصنوعی تا ۱۰ سال می‌تواند روی فک شما درست فیکس باشد و لق نزند. شما می‌توانید متناسب با بودجه و شرایط خود، دست به انتخاب این متدهای درمانی بزنید.

تاثیر جرم دندان روی بی‌دندانی

شاید باورتان نشود؛ ولی یکی از اصلی‌ترین دلایلی که در طول زمان باعث از‌دست‌رفتن دندان‌ها می‌شود، وجود جرم و پلاک روی آن‌هاست. میکروب‌ها و پلاک‌های روی دندان به‌مرور زمان باعث پوسیدگی‌های عمیق می‌شود و کم‌کم به بیماری‌های لثه و فک نیز منجر می‌شود؛ پس حواس‌تان باشد این لایه سخت و زرد‌رنگ را که از باقی‌مانده غذا، بزاق و باکتری‌ها تشکیل می‌شود را به‌طور منظم از بین ببرید. استفاده از مسواک‌ و خمیردندان فلوراید و همچنین جرم‌گیری با صلاحدید پزشک، روشی است که به شما در جلوگیری از پوسیدگی‌های دندانتان کمک کند.

جرم دندان

راه‌های پیشگیری از ازدست‌دادن دندان

درست است که با بالارفتن سن، افتادن و خرابی دندان‌ها امری طبیعی به حساب می‌آید؛ اما اگر در سن جوانی یا میانسالی هستید، فراموش نکنید که با رعایت چند روتین ساده و کاربردی، می‌توانید جلوی از بین‌رفتن دندان‌هایتان را بگیرید. بهترین راه برای پیشگیری از بی‌ دندانی، رعایت بهداشت دهان و دندان است؛ اما موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با مراعات‌کردن آن‌ها از عوارض بی دندانی جلوگیری کنید:

  • مسواک‌زدن هر روزه؛
  • استفاده از نخ‌ دندان؛
  • مراجعه منظم به پزشک برای معاینه و جرم‌گیری؛
  • کنترل مصرف سیگار؛
  • تغذیه خوب؛
  • کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت؛
  • مراقبت از دندان‌ها هنگام ورزش و تحرک؛
  • پرهیز از جویدن غذاها و آجیل‌های سفت.

سخن پایانی

همان‌قدر که نداشتن یک عضو در بدن می‌تواند آزاردهنده باشد، نداشتن دندان نیز عوارض بسیاری دارد که با خواندن این مطلب با زیروبم آن آشنا شدید. کافی است با توجه به تجربه یا علمی که از عوارض بی دندانی دارید، دست به انتخاب یکی از روش‌های درمانی بزنید و زیرنظر یکی از دندان‌پزشکان قابل‌اعتماد و خوش‌سابقه زنجیره مراکز دندانپزشکی زمرد، معجزه داشتن دندان‌های جایگزین سالم و زیبا را به لبخند خود بازگردانید!

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند