معاینات اولیه دندانپزشکی

قیمت عصب کشی دندان

قیمت عصب کشی دندان در سال 1402

دندان‌درد گاهی می‌تواند یکی از دردهای بسیار ناتوان‌کننده باشد و امور روزانه را مختل کند. درمان کانال ریشه یا عصب کشی، یک روش دندانپزشکی موثر و نسبتا رایج برای نجات دندان عفونی و معمولا بهترین راه برای پایان دادن به دندان‌دردهای فلج‌کننده است. بااین‌حال، قیمت عصب کشی دندان ممکن است برای برخی بیماران نگران‌کننده باشد که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد. تیم متخصصان دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی زمرد با استفاده از دانش تخصصی، مهارت، تعهد و کمک گرفتن از ابزار و دستگاه‌های پیشرفته، آماده خدمت‌رسانی در زمینه درمان ریشه به مراجعان عزیز هستند. با ما همراه باشید.

قیمت عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان یک روش دندانپزشکی عمقی است که درد ناشی از عفونت یا آبسه را تسکین می‌دهد. در طول فرآیند، پالپ ملتهب برداشته و سپس سطوح داخلی دندان تمیز، ضدعفونی و مهر و موم می‌شود. معمولا بعد از درمان ریشه نیاز به روکش دندان خواهد بود. این درمان زمانی ضروری است که باکتری‌های دهان به پالپ داخل دندان حمله کنند و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که پوسیدگی برای مدت طولانی درمان نشود یا دندان در اثر ضربه، ترک بخورد یا آسیب ببیند. در برخی موارد، ممکن است ندانید که در دهان‌تان دندان عفونی دارید اما بسیاری از افراد متوجه علائم خاصی می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • دندان‌دردی که از بین نمی‌رود: این درد ممکن است به فک، صورت یا سایر دندان‌های شما نیز سرایت کند.
  • حساسیت به گرما و سرما: اگر هنگام نوشیدن قهوه یا چای داغ یا خوردن بستنی و شیرینی، دندان شما درد گرفت، ممکن است به این معنی باشد که به درمان ریشه نیاز دارید، به‌خصوص اگر درد بیش از چند ثانیه باقی بماند.
  • تورم لثه: وقتی دندان عفونی می‌شود، چرک در آن ناحیه جمع و منجر به تورم یا حساسیت لثه خواهد شد.
  • آبسه لثه: چرک دندان عفونی ممکن است باعث آبسه و در صورت خروج منجر به ایجاد طعم یا بوی نامطبوع در دهان شود.
  • تورم فک: گاهی اوقات چرک از آبسه خارج نمی‌شود. در نتیجه، فک ممکن است به‌طور قابل توجهی متورم شود.
  • تغییر رنگ دندان: وقتی پالپ دندان عفونی می‌شود، می‌تواند باعث تیره شدن دندان شود که به‌دلیل خون‌رسانی ضعیف به دندان رخ می‌دهد.
  • درد هنگام اعمال فشار: اگر هنگام غذا خوردن یا لمس دندان خود درد دارید، ممکن است به این معنی باشد که اعصاب اطراف پالپ آسیب دیده است.
  • ترک دندان: اگر دندانی در اثر تصادف، هنگام ورزش یا حتی شکستن آجیل ترک خورده باشد، باکتری‌ها می‌توانند به پالپ دندان برسند.
  • لق شدن دندان: دندان عفونی ممکن است لق شود چون چرک پالپ عفونی می‌تواند باعث تحلیل استخوانی شود که از دندان حمایت می‌کند.

هزینه عصب کشی دندان در سال 1402

قیمت عصب کشی دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه درباره‌ آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

ویزیت اولیه

عوامل موثر بر قیمت درمان ریشه دندان

عوامل موثر بر قیمت عصب کشی دندان، شامل موارد زیر هستند:

تاثیر هزینه روکش روی قیمت درمان اندو

نیاز به روکش دندان بعد از اندو، هزینه درمان را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. هزینه روکش دندان هم ممکن است بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت باشد.

تاثیر موقعیت دندان روی قیمت اندو

موقعیت دندان می‌تواند بر قیمت درمان اندو تاثیر داشته‌باشد. به‌عنوان مثال، اگر دندان در موقعیت دشواری قرار داشته‌باشد (مانند دندان‌های آخر) و برای دسترسی به ریشه آن، نیاز به ابزارهای ویژه‌ای باشد، هزینه درمان بیشتر خواهد بود. در این موارد، دندانپزشک نیاز به استفاده از ابزارهای پیچیده‌تر و مهارت بیشتری دارد که ممکن است هزینه آن به بیمار منعکس شود اما اگر دندان در موقعیت قابل دسترس‌تری باشد، هزینه درمان اندو کمتر خواهد بود. در این حالت، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از ابزارهای ساده‌تر به ریشه دندان دسترسی پیدا کند.

تاثیر تعداد کانال‌های دندان روی قیمت عصب کشی دندان

دندان‌های با تعداد کانال بیشتر، برای درمان اندو نیاز به زمان و ابزارهای بیشتری دارند که ممکن است هزینه درمان را افزایش دهد. به‌عنوان مثال، درمان دندان‌های پوسیده تک‌ کانال آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است اما دندان‌های با سه یا چهار کانال نیاز به صرف زمان، انرژی و ابزارهای بیشتری دارند و هزینه درمان بیشتر خواهد بود. همچنین، وجود تعداد بیشتر کانال ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای ویژه‌تری مثل اینسترومنت های روتاری داشته‌باشد که هزینه درمان را افزایش می‌دهد.

تاثیر مراحل عصب ‌کشی روی قیمت اندو

تعداد مراحل عصب کشی نیز می‌تواند بر قیمت تاثیر داشته‌باشد. در برخی موارد، برای درمان اندو نیاز به چندین مرحله عصب کشی است. علاوه‌براین، اگر عفونت دندان به‌قدری شدید باشد که نیاز به مراحل عصب کشی بیشتری داشته‌باشد، هزینه درمان نیز بیشتر خواهد شد.

تاثیر میزان گسترش عفونت در دندان روی هزینه درمان

درصورتی‌که عفونت در دندان آن‌قدر شدید باشد که نیاز به درمان اندو پیدا کند، قطعا درمان را با چالش‌های جدید و پیچیده‌تری روبه‌رو خواهد کرد که همین موضوع بر هزینه درمان می‌افزاید.

اندو دو کانال

مراقبت‌های بعد از عصب‌‌ کشی

بعد از عصب کشی تا چند ساعت همچنان احساس بی‌حسی خواهید داشت. به‌همین دلیل، بسیار مهم است تا زمانی که حس‌ها دوباره برگردند، چیزی نخورید. درغیراین‌صورت، ممکن است قسمتی از دهان‌تان را که هنوز بی‌حس است، گاز بگیرید، بسوزانید یا به دندان درمان‌شده آسیب بزنید. وقتی اثرات بی‌حسی از بین رفت، می توانید شروع به خوردن کنید. اما جویدن را از سمتی که دندان‌تان عصب کشی شده، شروع نکنید. با احتیاط غذا بخورید و سعی کنید تا حد امکان کمتر بجوید. از آن‌جایی که دهان شما متورم و حساس شده پس بهتر است از خوردن غذاهایی که ممکن است باعث تحریک بیشتر آن شود اجتناب کنید. بهترین غذاها برای مصرف بلافاصله بعد از جراحی ریشه، اسموتی میوه، ماست، بستنی و غلات نرم هستند.

در روزهای بعد از عمل کانال ریشه، باید مراقب دندان درمان‌شده باشید و سعی کنید از جویدن با سمت درمان‌شده خودداری کنید و نکات زیر را مدنظر داشته‌باشید:

  • پس از درمان ریشه، فقط باید از غذاهای نرم استفاده کنید که نیازی به جویدن زیاد نداشته‌باشد.
  • از مصرف هر خوراکی که بیش از حد گرم یا سرد است اجتناب کنید چون لثه‌ها و دندان‌های شما ممکن است نسبت به تغییرات دمایی حساس باشند و درد بگیرند.
  • از خوردن غذاهای جویدنی یا چسبنده خودداری کنید، چون می‌توانند باعث کنده شدن ترمیم موقت شوند.
  • آدامس نجوید.
  • از خوردن غذاها و مواد سفت مانند سیب، یخ، آب‌نبات و هویج خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای تند پرهیز کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید چون می‌تواند خونریزی را افزایش دهد.
  • برای صبحانه، تخم‌مرغ، ماست یا اسموتی را در نظر بگیرید.
  • میوه رسیده، کنسرو شده، پخته شده یا نرم یک میان‌وعده عالی است.
  • سبزیجات پوره شده، پاستا، نودل، سوپ یا پیراشکی نرم برای شام مناسب هستند.
  • برای پیشگیری از عفونت ناحیه آسیب‌دیده را به آرامی مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید.
  • ترچیحا تا چند روز از نخ دندان استفاده نکنید.
  • درد مبهم در ناحیه دندان ممکن است چند روز طول بکشد، اما گاهی تا چند هفته ادامه خواهد داشت که باید داروهای ضدالتهاب و مسکن یا آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید.
  • برای کاهش درد و تورم دندان را با آب نمک ولرم بشویید. این کار را تا سه بار در روز انجام دهید.

بعد از پایان جلسات عصب کشی، حفظ عادات بهداشتی دهان و دندان کاملا ضروری است. شما باید ۲ بار در روز مسواک زدن با یک مسواک نرم و ۱ بار در روز کشیدن نخ دندان را در برنامه خود داشته‌باشید و سالانه برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.

نوشیدنی

لیست قیمت عصب کشی دندان در سال 1402

قیمت عصب کشی دندان در سال 1402 مطابق با جدول (1) است.

جدول (1): هزینه عصب کشی دندان در سال 1402

راهکارهای کاهش هزینه عصب کشی دندان

برای کاهش هزینه‌های دندانپزشکی، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • پیشگیری از عفونت دندان با رعایت بهداشت دهان و دندان و خودداری از مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های گازدار
  • مراجعه منظم به دندانپزشک
  • انتخاب دندانپزشک باتجربه، ماهر، متعهد و دلسوز
  • استفاده از بیمه دندانپزشکی
  • مقایسه قیمت‌ها در کلینیک‌ها و مطب‌های مختلف سطح شهر
دندان اندو شده

چه زمانی عصب کشی، هزینه مجدد خواهد داشت؟

اگر درمان اندو به‌درستی انجام نشود و عفونت دندان همچنان پس از آن ادامه یابد، ممکن است نیاز به ری‌اندو باشد. همچنین، اگر از دندانی که عصب کشی شده است به‌درستی مراقبت نشود و مراقبت‌های لازم در زمینه بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک سرسری گرفته شود، باز هم احتمال نیاز به ری اندو و هزینه مجدد خواهد بود.

جایگزین‌های درمان ریشه چیست؟

تنها جانشین درمان ریشه، کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت، بریج و درمان‌های مشابه است.

عصب کشی کردن

چرا باید عصب کشی دندان انجام دهم؟

اگر از دندان‌درد شدیدی رنج می‌برید که ناشی از پوسیدگی جدی دندان یا عفونت زیاد است، ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته‌باشید. عصب کشی یک درمان رایج دندانپزشکی است که دندان آسیب‌دیده شما را ترمیم می‌کند و مانع از کشیدن آن می‌شود. در هسته دندان‌ها یک پالپ نرم وجود دارد که در بدنه اصلی دندان (تاج دندان) می‌نشیند و تا ریشه دندان امتداد می‌یابد. این پالپ معدن رگ‌های خونی، اعصاب و بافت همبند است که در برابر عفونت آسیب‌پذیر هستند. وقتی دندان آسیب می‌بیند، باکتری‌ها به داخل دندان ترک‌خورده نفوذ می‌کنند و وارد پالپ می‌شوند. اگر دندان آسیب‌دیده به سرعت ترمیم نشود، این باکتری‌ها می‌توانند باعث عفونتی شوند که می‌تواند پالپ دندان را از بین ببرد، منجر به از دست دادن استخوان شود و حتی کل دندان را از بین ببرد.

اما صِرف وجود دندان‌درد به این معنی نیست که شما حتما به درمان ریشه نیاز دارید ولی اگر علائم زیر را تجربه کردید، لازم است با دندانپزشک مشورت کنید:

  • سوراخ، تراشه یا ترک در دندان
  • درد شدید دندان هنگام جویدن یا ایجاد فشار روی دندان
  • حساسیت یا تورم ناحیه لثه اطراف دندان
  • تورم اضافی در اطراف صورت یا گردن
  • آبسه لثه
  • حساسیت یا درد شدید در دندان هنگام قرار گرفتن در معرض غذا یا نوشیدنی سرد یا گرم
  • تیره شدن یا تغییر رنگ دندان
عصب کشی دندان

اگر دندان‌درد برطرف شد یعنی نیازی به عصب کشی ندارم؟

بیمارانی که دندان‌دردهایی را تجربه کرده‌اند که به‌طور ناگهانی متوقف شده است، اغلب می‌پرسند که آیا باز هم نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارند. در پاسخ باید بگوییم: بله! دندان‌درد، حتی پس از ناپدید شدن، باید توسط دندانپزشک بررسی شود. چون درغیراین‌صورت، در خطر آسیب بعدی به دندان و شاید حتی از دست دادن آن خواهید بود. دلیل اصلی ناپدید شدن ناگهانی دندان‌درد را می‌توان به پوسیدگی دندان نسبت داد. پوسیدگی دندان، تخریب کامل یا جزئی مینای دندان توسط باکتری‌های اسیدزا است که با حمله به مینای دندان، عفونت را گسترش می‌دهند و در نهایت باعث پوسیدگی آن می‌شوند. اگر این عفونت درمان نشود، می‌تواند به درونی‌ترین لایه دندان (پالپ) وارد شود. وقتی پوسیدگی به پالپ گسترش می‌یابد، به اعصابی حمله می‌کند که سیگنال‌های درد را به مغز می‌فرستند و باعث می‌شود که در نهایت اعصاب بمیرند و از ارسال چنین سیگنال‌هایی ناتوان شوند و به این ترتیب، دندان‌درد به‌طور مرموزی پایان می‌یابد اما عفونت هنوز وجود دارد و در سکوت به سمت بافت‌های اطراف، فک و سپس استخوان پیشرفت می‌کند. با مداخله اندودنتیست، این مارپیچ رو به پایین به‌راحتی می‌تواند قطع و متوقف شود. در مجموع، وقتی صحبت از سلامت دندان به میان می‌آید، بهتر است حداقل سالی ۱ بار دندان‌های خود را در کلینیک یا مطب چک کنید. این کار به جلوگیری از عفونت دندان، پوسیدگی و کاهش سایر مشکلات دندانی کمک می‌کند.

چه تفاوتی بین عصب کشی دندان جلو و دندان عقل یا آسیاب بزرگ وجود دارد؟

تفاوت اندو دندان جلو با دندان عقل یا آسیاب بزرگ در محل قرارگیری عصب و ریشه دندان است. در دندان جلو، عصب و ریشه دندان، کوتاه و ساده هستند، بنابراین عصب کشی آن‌ها نسبتا راحت‌تر است. اما در دندان عقل و آسیاب بزرگ، ریشه‌های دندان بلند و پیچیده هستند و عصب کشی آن‌ها ممکن است پیچیده‌تر و زمان‌برتر باشد. همچنین، به‌دلیل موقعیت دشوار دندان عقل و آسیاب بزرگ در دهان، درمان آن‌ها ممکن است نیاز به تخصص و تجربه بیشتری داشته‌باشد. به‌همین دلیل قیمت عصب کشی دندان جلو و آسیاب متفاوت است.

آیا در دوران بارداری می‌توان دندان را عصب کشی کرد؟

متخصصان زنان و زایمان و اندودنتیست‌ها، عصب کشی در دوران بارداری را بی‌خطر می‌دانند. اگر یک دندان ملتهب یا عفونی دارید که نیاز به عصب کشی دارد، در اکثر موارد، درمان آن بهتر از تحمل درد و استرس برای شما و جنین است. شما در هر مرحله از بارداری می‌توانید درمان ریشه را انجام دهید و نباید آن را به تاخیر بیندازید.

معالجه

آیا عصب‌ کشی درد دارد؟

بسیاری از مردم می‌ترسند که بعد از درمان ریشه دندان دچار درد شوند. بااین‌حال، از آن‌جایی که منبع عفونت در طول عمل برداشته می‌شود، اکثر افراد پس از درمان، تسکین فوری پیدا می‌کنند. در واقع، زندگی با یک دندان عفونی یا پوسیده بسیار دردناک‌تر از درمان ریشه است.

سخن پایانی

قیمت عصب کشی دندان با توجه به عوامل مختلفی می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند. تیم دندانپزشکان متخصص در کلینیک دندانپزشکی زمرد آماده هستند تا با بهترین امکانات و خدمات به مشاوره و درمان شما مراجعان عزیز بپردازند. اعتماد شما مایه افتخار ما است.

منبع : ++++++
5/5 - (9 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند