woman-showing-chipped-tooth

معرفی روش‌های کاربردی و موثر برای ترمیم دندان شکسته

هر صورتی با لبخند زیباتر می‌شود؛ اما کافی است لبخند دندان‌نما، به‌جای نشان‌دادن دندان‌های صاف و مرواریدی، دندانی شکسته و لب‌پر را به نمایش بگذارد تا زیبایی چهره افراد در عرض چند ثانیه حسابی به هم بریزد! برای همین است که اصلاح دندان‌های آسیب‌دیده و انواع راهکارهای موجود برای این اصلاح مهم، به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های طرفداران زیبایی و سلامت، تبدیل شده‌ است. پس آب دستتان است زمین بگذارید که در این مقاله قرار است با زیروبم ترمیم دندان شکسته آشنا شوید.

قبل و بعد ترمیم دندان شکسته شده

منظور از شکستگی و آسیب‌های جزئی دندان چیست؟

شکستگی و آسیب‌های جزئی دندان به آن دسته از آسیب‌های دندانی گفته می‌شود که یک دندان در آن به‌طور کامل شکسته و ازبین‌ٰفته نمی‌شود، بلکه دچار اتفاقاتی مثل ترک‌خوردگی، لب‌پرشدن یا شکستن بخشی از دندان می‌شود. این شکستگی‌های جزئی به دو نوع شکستگی تاج (قسمت بیرونی دندان) و شکستگی ریشه (شکستگی قسمت داخلی دندان) تقسیم می‌شود. این شکستگی‌ها را می‌توانید با نشانه‌هایی مثل درد، حساسیت به سرما و گرما، حساسیت به لمس، تغییر رنگ دندان و لق‌شدن دندان تشخیص دهید و برای ترمیم دندان شکسته اقدام کنید.

چه عواملی باعث شکسته شدن دندان‌ها می ‌شوند؟

هر دندانی بر اثر اتفاق یا عارضه‌ای دچار شکستگی می‌شود. این دلایل هستند که تعیین می‌کنند دندان شما دچار چه میزان آسیب یا شکستگی شده است:

  • ضربه: یکی از رایج‌ترین علت‌های شکستگی دندان، اصابت ضربه به این مروارید زیبا و گران‌بهاست. زمین‌خوردن، تصادفات اتومبیلی و موتوری، اتفاقات حین ورزش و … می‌تواند باعث ضربه‌خوردن و شکستن دندان شما شود.
  • جویدن غذاهای سفت: دانه‌ها سفت‌وسخت، یخ، آجیل و نبات و آبنبات و … را نجوید. ممکن است این کارهای به‌ظاهر ساده، باعث شکسته‌شدن دندان نازنینتان بشود.
  • دندان‌قروچه: فشار‌دادن دندان‌ها روی هم، یک اختلال شایع که افراد ناخوادآگاه و به عادت دچار آن هستند. این اختلال که به دندان‌قروچه معروف است می‌تواند بر اثر تکرار باعث لب‌پرشدن یا شکستگی دندان شود.
  • پوسیدگی: اگر دندانتان دچار پوسیدگی شده باشد، قوّت و قدرتش کم می‌شود و می‌تواند به‌راحتی دچار شکستگی شود.
  • ضعف دندان: بعضی از افراد به‌ صورت ژنتیکی دندان‌های ضعیفی دارند. این دندان‌ها، مادرزادی دچار ضعف هستند و مراقب درست‌وحسابی می‌خواهند؛ وگرنه زود به شکستگی مبتلا می‌شوند.

اهمیت ترمیم دندان‌های شکسته

دندان شکسته، عضوی مُرده نیست که به سرعت با آن خداحافظی کنید و درجا از شرّش خلاص شوید، بلکه بهتر است در اسرع وقت برای ترمیم دندان شکسته خود اقدام کنید تا از آسیب‌های جدی‌تری مثل عفونت، آسیب به دندان‌های مجاور، مشکلات جویدن و آبسه دندان جلوگیری کنید و همچنین دندان طبیعی خود را در دهانتان پابرجا نگه‌دارید. فراموش نکنید که تا وقتی می‌شود دندان را ترمیم کرد، نباید به‌هیچ‌وجه از خیرش گذشت؛ بنابراین بهتر است با مشاهده شکستگی با یک مرکز تخصصی مانند زنجیره مراکز دندانپزشکی زمرد در ارتباط باشید و برای ترمیم دندان‌های ارزشمند خود زمان بگذارید.

روش‌های ترمیم دندان‌های شکسته

اینکه ترمیم خود را با چه روشی انجام می‌دهید، باید براساس نظر و مشورت دندانپزشک ماهری باشد که به دانش و زیبایی‌شناسی او اعتماد کامل دارید؛ اما به طور کلی براساس نوع شکستگی و شدت آن می‌توانید مناسب‌ترین روش را برای این ترمیم انتخاب کنید تا سلامت و شادابی چهره خود را مجدد به دست آورید. وقتش رسیده است که به انواع روش‌های تخصصی ترمیم دندان شکسته بپردازیم:

پُرکردن دندان

اگر به‌دنبال یک روش کم‌هزینه می‌گردید، پُرکردن دندان شکسته مخصوص خودتان است! این راهکار، یک روش ساده و ارزان است که برای ترمیم دندان شکسته کوچک استفاده می‌شود. در این روش درمانی، دندانپزشک ماده پُرکننده آمالگام را روی شکستگی قرار می‌دهد و آن را مثل دندان،‌ محکم می‌کند. با این کار می‌توانید از خرابی‌های عفونی دندان نیز درست کنید. استفاده از مواد سفت‌وسخت در این روش ترمیمی، به شما در داشتن یک دندان ترمیم‌شده و محکم کمک می‌کند. البته اگر از مواد آمالگام استفاده کنید، با وجود ماندگاری و استحکام بالایی که دارد، ممکن است از لحاظ ظاهری احساس ناخوشایندی به شما بدهد؛ بنابراین پیش‌از اقدام، با دندانپزشک درباره ماده مورداستفاده خود در باندینگ دندان‌ خود، مشورت کنید.

باندینگ کامپوزیت

ممکن است شکل شکستگی دندان شما آن‌قدر برایتان آزاردهنده باشد که بخواهید با استفاده از ماده کامپوزیتی آن را ترمیم کنید. در روش باندینگ کامپوزیت، پزشک متخصص ماده کامپوزیتی هم‌رنگ دندانتان را روی شکستگی قرار می‌دهد و با نور بنفش آن را به استحکام و زیبایی دندان اصلی‌تان می‌رساند تا دندانتان شکل همیشگی و اولیه خود را به‌دست آورد.

اینله و آنله

وقتی شکستگی و حفره‌های دندان شکسته شما بزرگ‌تر و عمیق‌تر از آن باشد که با پرکردن معمولی ترمیم شود، باید بروید به‌سراغ اینله و آنله! اینله برای کسانی است که سطح رویی دندان آن‌ها دچار شکستگی شده است و آنله برای آن دسته از افرادی است که بخش مرکزی و شیارهای داخلی دندان‌شان از بین رفته است. در این روش ترمیمی، پزشک مواد ترمیمی اینله و آنله را درست مطابق فرم حفره دندان، قالب‌گیری می‌کنند و آن را شکل می‌دهد تا روی بخش شکسته دندان مراجع، سوار می‌کند. ظاهر طبیعی و ساختار دقیق و هم‌شکل با دندان در روش اینله و آنله، خیال‌ شما را از بابت دوام، سلامت و زیبایی دندان‌ آسیب‌دیده‌تان راحت می‌کند.

ابنله و آنله دندان

مهمترین درمان‌های موردنیاز بعداز عفونت دندان کدامند؟

عفونت دندان می‌تواند شما را حسابی کلافه و درگیر خودش بکند. بعداز اینکه به هر دلیلی با عفونت دندانی مواجه شدید، لازم است که روش‌های ترمیم دندان شکسته و عفونی را بررسی و از بین آن‌ها، مناسب‌ترین راهکار را انتخاب کنید:

درمان ریشه (عصب‌کشی دندان)

اگر عفونت به عصب دندان رسیده باشد، لازم است که کانال ریشه درمان شود. در این روش درمانی، عصب و پوسیدگی دندان‌های شما برداشته می‌شود و سپس متخصص این بخش‌ها را با مواد مناسب، پُر می‌کند.

پُرکردن دندان عصب‌کشی‌شده

گاهی وقت‌ها عفونت دندان منجر به شکستگی می‌شود. در این حالت باید به‌سراغ پُرکردن دندان بروید؛ یعنی حتماً بعداز عصب‌کشی، دندان خود را پُر کنید تا ترمیم دندان شما تمام‌وکمال به انجام برسد.

بیلداپ و بازسازی دندان

بیلداپ یک روش بازسازی تاج دندان است. وقتی دندانی دچار عفونت یا شکستگی شده و بخش مهمی از عصب‌های آن از بین رفته باشد، لازم است که برای حفظ باقی‌مانده دندان یا بازسازی شکستگی‌ها و پوسیدگی‌های آن، ابتدا آن را اندو یا عصب کشی کرده و سپس اقدام به بیلداپ نمایید و با استفاده از ماده‌ای مثل آمالگام و یا کامپوزیت عملکرد و ظاهر دندان خود را به حالت اولیه خود برگردانید. این کار معمولاً طی چند مرحله انجام می‌شود و باعث جلوگیری از پیشرفت عفونت و شکستگی می‌شود.

روکش دندان

روکش دندان یک پوشش مصنوعی است که روی دندان شکسته یا عفونت‌زده قرار می‌گیرد و به برگرداندن ظاهر و عملکرد آن کمک می‌‌کند. روکش‌ها می‌توانند برای بخش‌های درشت ترمیم شکستگی دندان یا پوشاندن دندان‌های پوسیده به کار بروند. pfm، سرامیک (زیرکونیا) و رزین موادی هستند که به کمک دندانپزشک می‌آیند تا بتواند بهترین و مقاوم‌ترین روکش‌ها را برای دندان‌های عفونی و شکسته، جاگذاری کند.

دندان روکش شده

رعایت چه نکاتی موجب پیشگیری از انجام ترمیم دندان شکسته می‌‌شود؟

تک‌تک دندان‌های داخل دهانتان، سرمایه باارزشی هستند که نیاز به مراقب دائمی دارند. طبیعی است که در صورت رعایت بعضی نکات می‌توانید از شکستگی دندان خود جلوگیری کنید تا نیاز به مراجعه به دندانپزشکی پیدا نکنید:

  • مسواک‌زدن دو بار در روز؛
  • مراجعه مداوم به دندانپزشک؛
  • پرهیز از جویدن غذاهای سفت؛
  • استفاده از محافظ دهان در ورزش‌های پربرخورد؛
  • درمان دندان‌قروچه.

پرکردن دندان چقدر دوام دارد؟

دوام پُرکردن دندان، یک عدد ثابت ندارد و به عواملی مثل نوع ماده پرکننده، اندازه محل پُرکردن، عادت‌های بهداشتی مانند مسواک‌زدن و… بستگی دارد؛ ولی به‌طورکلی می‌توان گفت که دندان پُرشده با ماده آمالگام می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌آورد و دندان پُرشده با ماده کامپوزیت بین ۷ تا ۱۰ سال ماندگاری دارد. درست است که دندان ترمیمی را نمی‌توان مثل دندان سالم،‌ دائمی دانست؛ اما نگران نباشید! دوام این روش به‌اندازه‌ای است که چند سال خیالتان از عملکرد دندانتان آسوده باشد.

تفاوت آمالگام با کامپوزیت برای ترمیم دندان در چیست؟

آمالگام و کامپوزیت هر دو ماده پُرکننده دندان هستند و در ترمیم دندان شکسته و پوسیده به کار می‌روند. آمالگام یک ماده پُرکننده فلزی است که از جیوه، نقره،‌ مس و روی ساخته می‌شود و به دوام و ماندگاری معروف است؛ اما رنگ تیره و ظاهر فلزی آن ممکن است برای خیلی از افراد، ناپسند و آزاردهنده باشد؛ اما کامپوزیت یک ماده پرکننده هم‌رنگ دندان است که از ترکیب رزین و فیلر ساخته می‌شود. آمالگام بسیار ارزان‌تر و مقاوم‌تر از کامپوزیت است؛ ولی کامپوزیت به‌‌خاطر رنگ طبیعی که دارد، دندان شما را کاملاً به‌شکل روز اولش برمی‌گرداند. کافی است ویژگی‌های این دو ماده را بررسی کنید تا به انتخاب درست‌تری برای خود برسید.

دندان پر شده با آمالگام و کامپوزیت

سخن پایانی

شکستگی دندان یک اتفاق غم‌انگیز است و اگر این موضوع شما را حسابی کلافه کرده‌ است،‌ نگران نباشید! در این جریان تنها نیستید. همه افرادی که دچار این آسیب شده‌اند برای برگرداندن ظاهر و سلامت دندان خود به یکی از روش‌های ترمیم دندان شکسته،‌ پناه می‌برند. شما نیز با بررسی لاین تخصصی ترمیمی در زنجیره مراکز دندانپزشکی زمرد، دست به بهترین انتخاب بزنید.

5/5 - (5 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند