dental-sealants

آنچه والدین باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانند

سیلانت ها یک پوشش نازک و محافظ هستند که ما روی شیارها و حفره های دندان های کودکان اعمال می کنیم تا از آنها در برابر پوسیدگی محافظت شود. آنها جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیستند، اما در جلوگیری از تجمع باقی مانده غذا و باکتری های مضر در شکاف دندان های عقبی کودکان بسیار موثر هستند.

کودکان در سنین مدرسه بدون استفاده از فیشور سیلانت تقریباً سه برابر بیشتر از کودکان دارای فیشور سیلانت پوسیدگی دندان دارند.

چه زمانی کودک باید سیلانت کند؟

به محض آمدن اولین دندان های آسیاب دائمی (آسیاب های 6 ساله) باید آب بندی شوند. این دندان های آسیاب تمام طول در پشت رشد می کنند و مسواک زدن آنها دشوار است. کاربرد دوم زمانی انجام می شود که مجموعه بعدی دندان های آسیاب کودک (آسیاب های 12 ساله) بیرون بیاید. هر کودکی متفاوت است و این دو دسته از دندان های آسیاب معمولاً در سن 6 و 12 سالگی می رسند، یک سال می دهند یا می گیرند.

آیا روکش کردن دندان های دیگر رایج است؟

برخی از دندان ها، درست مانند دندان های پرمولر، به طور طبیعی راحت تر از بقیه تمیز می شوند. اما در برخی موارد توصیه می کنیم که دندان های پرمولر و شیری در صورتی که دارای حفره ها و شیارهای عمیق هستند را روکش کنیم. این شکاف ها فرصت مناسبی را برای ایجاد حفره ها فراهم می کنند.

ماندگاری سیلانت ها چقدر است و آیا باید دوباره آن را انجام دهیم؟

آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند که سیلانت ها را (در صورت لزوم) مجدداً بررسی یا هر دو سال یکبار تعمیر کنیم. با این حال، برای هر کودکی یکسان نیست و طول عمر سیلانت آنها به رژیم غذایی و ماهیت دندان آنها بستگی دارد. بچه‌هایی هستند که می‌توانند سال‌ها سیلانت را نگه دارند، در حالی که بچه‌هایی هم هستند که هر شش ماه یکبار آن ها را خرد می‌کنند. سیلانت ها یکی از مواردی هستند که ما در معاینات معمول کودک شما بررسی می کنیم.

برای انجام سیلانت چند قرار ملاقات لازم است؟

استفاده از سیلانت سریع و بدون درد است و معمولاً تنها در یک نوبت انجام می شود. با این حال، ما ترجیح می دهم قبل از آب بندی مولرها از SDF (فلوراید دیامین نقره) استفاده کنیم. SDF هر گونه باکتری میکروسکوپی را در این شیارها که برای چشم نامرئی هستند از بین می برد. بعد از استفاده از SDF معمولا بعد از سه روز کودک را می بینم، سپس دندان را تمیز می کنم و آن را آب بندی می کنم.

آیا بعد از استفاده از سیلانت ها دستورالعمل خاصی وجود دارد؟

خیر، هیچ دستورالعمل خاصی برای پس از درمان وجود ندارد. آب بندی سطوح جویدنی دندان ها ساده، موثر و سرراست است. یکی از مقرون به صرفه ترین راه های پیشگیری از پوسیدگی در کودکان است. برخی از کودکان ممکن است در ابتدا کمی احساس عجیبی داشته باشند، اما به زودی به آن عادت می کنند.

شما عزیزان می توانید با کلیک بر نوبت گیری آنلاین در زنجیره مراکز دندانپزشکی (زمرد) از کلیه خدمات دندانپزشکی کودکان بهره مند شوید.

4.7/5 - (8 امتیاز)
برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند